Hur säker vågar jag vara på att detta är vårmusseroner? Plockade på min gräsmatta den 17 maj i år. Behåller sin färg, vita skivor, växer i stor (5 m) häxring, doftar mjöl (tror jag, inte så bra på dofter!)
Har sett dessa i många år men inte vågat chansa. Synd att inte ta vara på dem innan jag klipper gräset första gången, om det nu råkar vara en prima matsvamp. Blir nog ett par kg, dessutom inte angripna av mask, larver och annat.
Borde vara vårmusseroner?
Grattis!
Goda kännetecken är att den växer i häxringar eller grupper och att de doftar färsk gurka (mjöl säger somliga - där har jag nog för dåliga referenser)
Du har tur om du hunnit ta dem innan insekterna hittat dit!
Alla exemplar som är fasta och fräscha är god matsvamp.
Jag tycker speciellt de passar till kycklingrätter, är man vegetarian så skulle jag nog rekommendera dem i grönsakswok.
Kolla i receptbanken om det finns fler förslag.
Grattis, lyxigt att ha dem i trädgården.
Första gången jag hittade dem var på Gotland på 70-talet.Gubben for till handelsboden och inköpte smör, sedan stekte vi den på stormköket.
Det var lyxmiddag i skogen det.
Andra gången var i går inne i Köping på en gräsmatta,7 stycken,
inte många men fina är de.
Stötte på en liten sopp. 2 st , 4-5 cm höga och 4-5 cm breda. Gräddvita under, gråknottrig fot 6mm diametern. Det finns en skarp gräns mellan det gräddvita lena, känns nästan som skinn och den grå mockafoten.Hatten är beige utom på den mörkbruna toppen-som regnar ner i det beige. svampen glänser fint och känns papprig på hatten. Någon insekt tycktes gilla hatten. köttet är vitt. Svampen är plockad i en kohage som egentligen varit blandskog som höggs ned för 8 år sedan.
låter mest som grynsopp men svårt att bedöma utan bild
kan det va den?
http://svampguiden.com/art/visa/Suillus_granulatus
och som sagt
soppar nu har jag inte sett
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.