Äntligen var det dags att åka till mitt absoluta favoritställe. Förra året var där ett hav av olika svampar så förväntningarna var högt ställda.
Med sorg i hjärtat konstaterade jag, väl framme att timmerbilarna hunnit före.
Där var ett plocke pinn av nedsågade träd varvat med meterdjupa hjulspår.
Visst hittade vi en och annan Karl Johan, Kantarell och Tagg mellan grenarna men inte tillnärmelsevis som förra året.
Kan skogen repa sig?
Kan det bli bra?
Hoppas någon med erfarenhet av avverkning kan berätta om det blir OK eller får jag leta reda på en ny gammal storskog.
vid slut averkning tar det troligtvis 20-30 år innan du kan finna svamp igen, vid försiktig gallring kan skogsmaskiner sprida sporer och eller mycel. i min bästa trattkantarellskog som gallrades för 5 år sedan är sedan 2 år sedan fylld med karl johan medan där är dåligt med trattkantarell. fråga mig inte varför, men jag tror inte att trattkantarellerna har konverterat till karl johan !
svampar som är kompisar med lövträd kommer tillbaka för de träden dör inte vid avverkning, , kommer alltid nya.Arter som gillar barrträd, kommer inte tillbaka . Fårticka som är en relativt vanlig svamp kommer på sikt att försvinna då den inte kommer tillbaka i en skog som varit kalhuggen
Vissa svampar tål inte kalavverkning, se vidare länken.
http://www-ua.stud.slu.se/~n7lotris/lotta_risberg/goliatmusseron_sbt.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.