Mycena?
Ja dom ska man ju inte hålla på med, dom var iofs, ca 20-25mm breda och spröda.Kollade aldrig mjölksaften tyvärr, men men.
Bild1 då Irené? vad tror du om den?
Du som är bäst på skivlingar och såna jobbiga svampar som kommer nu?
Det ska du ha en eloge för faktiskt.
Jag hoppas även få hjälp av dig framöver, annars kan jag lägga ner projektet svamp(
Men jag är fortfarande sur på hur man rapporterar eller har hela avhandlingar långt in på 2000-talet utan minsta bild?
För mig framstår det som en gåta att man undanhåller intresserade att ta del av svampar mm
Jag vet att mikroskopiering är nödvändigt i många fall, men ett hum om vad man funnit eller söker genom en bild säger mycket.
Har nu studerat dom duktigaste? rapportörerna på artportalen hela hösten,vintern och våren och det skrämmer mig hur illa det sköts med bildbevis osv.
Ett exempel: En välkänd person inventerar ekskinn, och klickkar in ekskinn 48ggr?
Bara det anser jag vara fel, men att en välkänd inventerare inte ens kan ha med en liten kamera och ta en enda bild av ett enda ekskinn av 50 framstår som en gåta för mig?
Är det helt enkelt så att svampfolk är egotrippade?
Inte vill lära ut/dela med sig?
Eller vari ligger problemet?
Gå gärna in på artportalen fåglar eller andra sidor, så kanske ni förstår.
Men jag har fattat att man ska lära sig själv, för det har alla andra gjort?!
Nu tycker ju jag att svamp är jävligt kul, så jag kommer troligtvis kämpa på med eller utan blåstjärnors hjälp.
Ska man få folk att bli intresserade av taxomoni så behövs i dagens samhälle fotografi! Annars kommer intresset att dö ut, våra skogar skövlas mm.
Bilder, fantastiska upplevelser mm tolkas i dagens samhälle i bilder, hur annars?
I taxonomiska tabeller som vem som hels somnar till?
om att bild 1 inte är vårrödhätting. Det är någon annan rödskivling - men jag känner inte igen den.
Jag håller också med om att det behövs mer bilder av svampar, inte minst på Artportalen. Många av Svampguidens deltagare har ju föregått med gott exempel, så det kanske kan inspirera och bli bättre med tiden?
Det är trots allt bara de senaste åren som det har funnits möjlighet att bifoga bilder av svampar där.
Jag brukar försöka lägga in minst en bild till varje ny art jag finner. Men ibland lite fler om just det exet var lite extra snyggt. :) Men tex svamp går ju inte alla gånger att se på en bild att det är just den arten!? Men visst är det bra och bra mycket roligare att kolla in bilder. ;) Och du svampstaff gör ju ett jättejobb med att lägga in bilder på artportalen!
Tex på insektsportalen är det ju ofta lättare att med en bild “bevisa” att det är den arten man funnit. Bara att försöka få med detaljen för just den arten, vilket iofs går med många svampar också.
Visst kan man tycka att ett kort inte kunde skada när man rapporterat en art 50 gånger, men det är väll bra att det är rapporterat.
Jag håller med att flera borde lägga in svampfynd med bilder på artportalen så att man får en uppfattning om var arterna finns.
Men nu har det uppstått problem för mig, går INTE att infoga bilder till mina fynd.Mailat ansvarig och fått instruktioner om HUR, men det vet jag.
Någon fler som har , har haft det problemet och vad kan det bero på ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.