0 225 visningar

7 svar

fråga om judasøra

den danske svampe

18 maj 2010 kl. 19:55

någon som har synpunkter eller info om judasøra ! hur vanlig ær den, var væxer den och vad tycker ni om den som matsvamp alt delikatess ?

bakgrunden til min fråga får ni nær jag sett ett antal svar.

0

den danske svampe

19 maj 2010 kl. 19:20

ingen som har några tankar kring judasøra ????

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:17

Här runt Helsingborg är den vanlig, hur det är söder ut längst öresundskusten vet jag inte men man kan nog inte säga att den är vanlig. Som matsvamp är den inget att ha egentligen, den är näst intill helt smaklös men konsistensen är intressant, broskaktig. Jag använder den i wookrätter ibland.

0

den danske svampe

20 maj 2010 kl. 03:41

tack JAS ! set med smak og konsistens håller jag helt med om. vænar på fler kommntarer innan jag “avsløjar” vad kænd restaurang tycker om svampen….ss

0

Peter, Linköping

20 maj 2010 kl. 09:01

Är det månne Noma? :)

0

den danske svampe

20 maj 2010 kl. 10:36

nej en svensk restarang…...

0

Bo E

20 maj 2010 kl. 11:13

Den växer nog inte så här påass långt norrut som Nerike men har väl rapporterats från sydliga landskap vill jag minnas.
Har alltså inte ätit den vildväxande svenska men väl dess asiatiska släkting “black fungus” som finns att handla torkad i välsorterade “kina”-affärer.
Den har trevlig konsistens och är given om man lagar “stekta blandade svampar” tycker jag. Passar bra i rätter med sojasmak tycker jag.

0

buffy

21 maj 2010 kl. 10:24

Den är vanlig på fläder från Helsingborg till Barsebäck längs kusten i af. Inte särskilt intressant smakmässigt men rätt kul, puffar upp sig med luft och hoppar och smäller i stekpannan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone