Här runt Helsingborg är den vanlig, hur det är söder ut längst öresundskusten vet jag inte men man kan nog inte säga att den är vanlig. Som matsvamp är den inget att ha egentligen, den är näst intill helt smaklös men konsistensen är intressant, broskaktig. Jag använder den i wookrätter ibland.
Den växer nog inte så här påass långt norrut som Nerike men har väl rapporterats från sydliga landskap vill jag minnas.
Har alltså inte ätit den vildväxande svenska men väl dess asiatiska släkting “black fungus” som finns att handla torkad i välsorterade “kina”-affärer.
Den har trevlig konsistens och är given om man lagar “stekta blandade svampar” tycker jag. Passar bra i rätter med sojasmak tycker jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.