0 439 visningar

13 svar

Murkeljakt i Skåne

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 21:17

Idag var Joachim och jag på murkeljakt. Först vid Maltesholms slott, inga svampar bara ramslök i kalkhaltigt område. Vidare till Almskogen http://www.skane.naturskyddsforeningen.se/?page_id=302.
Inga murklor där heller fast det finns både döda och levande almar.
Sedan Benestads backar
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Om_Lanet/Naturguiden/Tomelilla/1….
Där i sluttningarna på kalkrik mark vid almstubbar hittade vi 4st toppmurklor:)

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:22

Gör ett försök med bara text då? Jag kan inte göra några inlägg med bilder och bilderna är i rätt format? Kan heller inte starta en ny tråd med bilder?

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:24

Bilder från den Skånska djungeln, Maltesholmsskogen idag.

0

svampstaff

19 maj 2010 kl. 22:28

Väldigt vilka långa vita fötter dom hade, dom där murklorna!

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:33

Jo, jag kan tydligen inte hitta några normala:)
Men det är mycket i Skåne som är konstigt. Kolla dessa 2 bilder. OBS! de går inte i något hägn, jag svär på min svampheder.

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:36

Så dessa “vanliga” svampar.

Svavelslöjing, Svedticka och koppardyna

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:39

i Almskogen hittade vi i alla fall några roligare.
1. Svartöra
2, Judasöra
3, Fjällticka

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2010 kl. 22:43

Fjälltickan försvann men här kommer den, och så Gråbroking Panaeolus sphinctrinus tror jag.

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2010 kl. 07:50

Detta är väl rödskivling eller?

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2010 kl. 07:52

Mörk rödskivling alltså!

0

"JAS" Helsingborg

24 maj 2010 kl. 07:30

Rödskivlingen i Örups almskog var inte mörk rödskivling utan majrödskivling (Entoloma aprile).

0

svampstaff

24 maj 2010 kl. 21:15

Misstänker att mina oxå är mörk eller majrödskivling i en tidigare tråd, när jag ser din sista serie JAS.
Annars är ju dom där entolomorna ingen lek precis:).

0

"JAS" Helsingborg

25 maj 2010 kl. 07:10

Ja du svampstaff det är inte många svampar som är en “lek” de flesta är lite kluriga för när man tror att man vet eller är säker så dyker det upp fler alternativ och utan mikroskop så är det inte lätt och skaffar man mikroskop så dyker det upp ännu fler alternativ verkar det som!

0

Lena M

25 maj 2010 kl. 07:14

Ja jag har märkt att ju mera man lär sig ju knepigare blir det :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone