Jag testade för några år sedan, är inte kunnig i området men morfar hjälpte till. Först är det viktigt att BARA använda det gula i blommorna, inget grönt! Plocka mkt också, minst så mkt som det står i recepten (evighetsgöra).
Sen tror vi använde portvinsjäst. När det var färdigjäst var det ljusgult och grumligt, smakade parfymigt och inget vidare alls. så det ställdes undan och efter ett halvår-år hade det klarnat och smakade super!
Tack, det slutade med att jag satt och noppade av blomkorgen med svampkniven fram till 23.00 igårkväll, det kändes som det mest hemtama redskapet att använda :)
Ska enligt receptet sila bort maskrosorna ikväll redan, och lägga i jäst och socker… håll tummarna för att det blir drickbart till nästa år är ni snälla. Och det kommer låsas in i källarförrådet, så dottern INTE kan ge sig på det. Hon är visserligen bara 15, men jag ligger steget före henne hela tiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.