0 576 visningar

6 svar

Inte svamp - maskrosvin

Lilla My

22 maj 2010 kl. 11:01

Ska ge mig till att göra eget maskrosvin i år, och undrar om någon annan här på forumet har lite tips att komma med?

0

Ingoaa

22 maj 2010 kl. 12:51

Jag testade för några år sedan, är inte kunnig i området men morfar hjälpte till. Först är det viktigt att BARA använda det gula i blommorna, inget grönt! Plocka mkt också, minst så mkt som det står i recepten (evighetsgöra).
Sen tror vi använde portvinsjäst. När det var färdigjäst var det ljusgult och grumligt, smakade parfymigt och inget vidare alls. så det ställdes undan och efter ett halvår-år hade det klarnat och smakade super!

0

Lilla My

22 maj 2010 kl. 15:46

Tack, det låter bra :) Har också hört att det ska stå och vila ett år eller så innan man dricker det. Håller på m rensningen nu, och fytusn det slutar ju aldrig…!

0

klas Jaederfeldt

22 maj 2010 kl. 19:27

mitt fick aldrig bli ett år, det bara försvann ur matkällaren,och alla ungarna sa att dom inte tagit det, ca 15 år efter jobbade jag ihop med en kompis till mellangrabben,han sa “du gjorde ett gott maskrosvin”

0

Lena M

22 maj 2010 kl. 20:21

Ja nu har du väl jobbigt färdigt lilla My men jag har för mig att om man höll i blomman så var det rätt så lätt att vrida av det gröna fästet. Kolla också varje dag så att det inte bildas mögel uppepå ytan, om så ta bort det .

0

Boman

23 maj 2010 kl. 09:16

Gjorde sånt för länge sedan och just som Lena skrev så lossnar de gula blombladen rätt lätt om man får bra tag om blomkorgen. Mitt låg i källren hos pappa i bortåt ett år och var sedan mycket gott.
Nästa år kanske, då vi åter har en matkällare.

0

Lilla My

23 maj 2010 kl. 12:22

Tack, det slutade med att jag satt och noppade av blomkorgen med svampkniven fram till 23.00 igårkväll, det kändes som det mest hemtama redskapet att använda :)

Ska enligt receptet sila bort maskrosorna ikväll redan, och lägga i jäst och socker… håll tummarna för att det blir drickbart till nästa år är ni snälla. Och det kommer låsas in i källarförrådet, så dottern INTE kan ge sig på det. Hon är visserligen bara 15, men jag ligger steget före henne hela tiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone