0 105 visningar

5 svar

Vita kantareller

Sanna

3 sep 2003 kl. 15:05

Hejsan, jag hittade vita kantareller idag. Det gjorde jag en gång för nästa 30 år sen också. Jag åt dom då, så det lär jag väl göra med dessa också. Men man funderar ju på hur det kan komma sig att de är vita…. Har de tappat pigmenten tro? De stod alldeles brevid vanliga gula kantareller. De ser ut exakt som vanliga gula kantareller, bortsett från att de är vita. Vet någon någonting om det?

0

Kristina

3 sep 2003 kl. 17:04

Hej.
Det är nog helt enkelt den Bleka kantarellen “Cantharellus pallens Pilat”
(av lat “Pallens”: blek.) du hittat.
Jag brukar också hitta den framförallt tidigt på säsongen.
Dom är oftast mycket knubbiga/köttiga har jag upplevt.

0

Sanna

3 sep 2003 kl. 18:28

Nix, det är det inte…  de här är tunna och och ser ut exakt som de vanliga gula kantarellerna man hittar så här års. Inte ett dugg knubbiga alls. Kanske borde ta ett kort på dem….

0

Gunilla

4 sep 2003 kl. 15:06

Hej!
Jag har också ett kantarellställe i Hälsingland, där jag varje år på samma plats hittar ett par , om inte helt vita, så mycket bleka mitt bland de gula.
Jag misstänker också att det är nån slags albino

0

Elisabeth

5 sep 2003 kl. 01:58

Hejsan!

Läs i Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund se bild sid:63 där står det jätte bra.
Det är albino, de är kritvita.
Har hittat på ett par olika ställen i S.Råda, de kommer tillbaka precis som de gula.
MVH Elisabeth

0

Michael Krikorev

5 sep 2003 kl. 11:28

Det är troligen en albinoform av kantarell du har hittat. Se bilder av en kollekt vita kantareller här:
http://svampguiden.com/div/temp/cantharellus_cibarius_vit_01.jpg

http://svampguiden.com/div/temp/cantharellus_cibarius_vit_02.jpg

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone