0 367 visningar

12 svar

Mördarsniglar!

Bo Reyer

22 maj 2010 kl. 19:09

Såg ett intressant fenomen i torsdags morse.
Det var tusentals mördarsniglar på väg i exakt samma riktning, (sydösterut från Sala silvergruva).
Vad fick dessa att vandra (snigla sig fram) i exakt samma riktning.

Vid femtiden i morse höll vissa samma riktning, samtidigt som andra verkade förvirrade och några kröp tillbaka.

Finns det någon snigelexpert på forumet som kan förklara detta beteende för mig?

0

SussieH

22 maj 2010 kl. 19:19

Varför dödade du dem inte??? De är ju plågor för alla som har trädgård. Tycker också att det vore intressant att veta mer om denna “pilgrimsvandring”
Mvh

0

klas Jaederfeldt

22 maj 2010 kl. 19:23

vet inte varför, men råkade ut för samma sak för några år sedan, men då var det en snäcka som massvandrade, dom vällde in på min tomt,och försvann ut på andra sidan,de fortsatte ner i skogen,(samma riktning) över en cyckelbana,sedan över en starkt trafikerad väg (många strök med där) sedan ner mot ett kärr. Jag kollade på andra sidan kärret och där kröp de fortfarande i samma riktning. med tanke på hur sakta de kryper så var det naturligtvis inte samma snäckor som kröp in på min tomt som de jag såg krypa ur kärret

0

Lena M

22 maj 2010 kl. 20:25

Mycket märkligt, låter som en skröna. :)

0

Bo Reyer

22 maj 2010 kl. 20:46

Lena!
Detta är ingen “skröna”!
Till saken hör att vissa vinbergssnäckor verkade följa i dessas spår.
Jag är övertygad om att de styrs av någon slags atmosfärisk strålning, eftersom de blev förvirrade av de senaste dagarnas våldsamma åskväder.

0

klas Jaederfeldt

22 maj 2010 kl. 20:55

mina snäckor var av arten Ariant abostorum

0

svampstaff

22 maj 2010 kl. 21:27

Dom kanske känner av när några sniglar dödats, precis som kackelackor gör.döda sniglar och kackelackor utsöndrar ju ett sekret som bara drar till sig fler och fler individer, så därför får man aldrig trampa på sniglar eller kackelackor.
Sant eller skröna?

0

Stephen M

22 maj 2010 kl. 23:39

Jag har aldrig hört talas om ett sådant fenomen, men är det någon som vet så är det Ted von Proschwitz på Naturhistoriska museet i Göteborg: ted.v.proschwitz@vgregion.se

Han är vår främsta landmolluskexpert

0

buffy

29 maj 2010 kl. 10:08

Mördarsniglar dras till döda mördarsniglar för att de är mat. De känner väl lukten och den är aptitretande. Men det orsakar knappast en sådan massvandring som den här?

0

Lilla My

29 maj 2010 kl. 11:41

Hm, kan ju passa på att fråga: är det inte VÄLDIGT gott om sniglar den här våren? Alltså markant mycket större mängder av alla typer av sniglar? För i norra Östergötland är det otroligt, jag har aldrig sett så stora kolonier förut…

0

Jan A, Uppsala

29 maj 2010 kl. 11:49

Jovisst, snörikedomen gav goda övervintringsförhållanden.

0

svampstaff

29 maj 2010 kl. 19:51

Kan upplysa om att sniglarna är inget problem om man jämför med mygg o knott, fästingar som tydligen älskat denna vinter, höll på att bryta ihop nere vid tåkern idag pga av alla flygfän, behövde ingen matsäck:(

0

Lilla My

29 maj 2010 kl. 20:05

Ta det lugnt, Svampstaff, de du räknade upp är allihop väldigt proteinrika, så du blir knappast undernärd.

Till Jan A: Tack, då vet jag vad det handlar om. Rekordår på gång, verkar det som. Undrar om de kommer äta upp svampen för mig innan jag hinner plocka den?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone