0 775 visningar

3 svar

Hagtornsrost

Britta

25 maj 2010 kl. 10:31

Tack Jan, du är en klippa!
jag tycker att denna rostsvamp är så oerhört vacker och har en del bra bilder -vet du varför den inte finns med i detta forum/svampguiden eller i artdata banken? Jag har inte hitta den iallafall. är den verkligen mindre allmän?

0

Jan A, Uppsala

25 maj 2010 kl. 10:57

Jag är ingen expert på varför - en del annat smått behandlas ju - men rostsvamparna är inga “storsvampar”!

0

Irene A

25 maj 2010 kl. 11:37

Lite inkonsekvent är det väl på Artportalen ändå.

Hornrost, Gymnosporangium cornutum, går att rapportera, men inte de andra arterna i släktet, och inte en så vanlig art som lockrost heller. Kanske beroende på svårigheter att bestämma vilket namn som ska användas?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone