0 4087 visningar

7 svar

Kinesisk svamp

zingo

25 maj 2010 kl. 16:21

Hej
jag har varit i Kina i 3 veckor och riktigt frossat i deras öronsvamp.
Vet någon vad det är för sort.
Jag har hört skogsöron - och att det är samma som Judasöron - kan detta stämma?? Den odlas tydligen i mängder där..
Nån som vet??

0

Irene A

25 maj 2010 kl. 18:16

Spännande, plockade du svampen själv?
Hittade den här artikeln:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_ear_fungus

0

zingo

25 maj 2010 kl. 18:40

nej tyvärr, ingen självplock, jag var i en storstad i södra Kina. Men den serverades på restaurangerna -mycket gott - de vet hur man tillagar svampen rätt.
Hade inte min resväska redan varit fullproppad av annat så hade jag köpt med hem. Det fanns både öronsvamp och nåt som såg ut som blomkålssvamp - stora påsar med torkad svamp för 17 kr.

0

Peter, Linköping

26 maj 2010 kl. 09:59

Jag antar att det är “snow fungus” du tänker på med den blomkålssvampsliknande svampen du hittade i Kina. Den är vanlig i kinesisk matlagning, framför allt i det vegetariska köket, och får en härlig, läcker konsistens men håller ändå formen bra. Smaken är inte speciellt stark.

0

zingo

26 maj 2010 kl. 11:21

tack Peter, det var ju synd att jag inte kunde ta med mig hem, det skulle varit kul att testa. Men vem vet - det kanske kommer nåt tillfälle nån gång - och då är det bra att veta om ...

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 12:30

I välsorterade asiatbutiker har jag köpt torkad “black fungus”, en brunsvart broskig svamp som lär vara släkt med de “judasöron” som finns i södra skandinavien.
Jg har aldrig sett den i vilt tillstånd, men skulle tro att de växer på ved unfefär som krös.

0

zingo

26 maj 2010 kl. 22:09

nu har jag varit i vår lilla asia-butik och de hade “black fungus”.
Köpte med mig en påse och hoppas jag snart får tillfälle att tillaga….det lär nog inte bli rätt smak första gången i alla fall.. haha :-D

0

William

27 maj 2010 kl. 10:01

Hej,

Jag kan fixa sporer och mycel till denna svamp om någon är intresserad av att odla.

Vid intresse lägg en förfrågan i svampställets forum eller skicka ett mail, så tar jag hem:

http://www.svampstället.se
http://www.svampstallet.forum24.se

Mvh William

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone