0 794 visningar

10 svar

Vit kantarell?

Jenny

27 aug 2006 kl. 17:03

Jag var ute och plockade svamp och hittade en konstig sak.
Det var exakt som en kantarell men vit!
Vad var det för någon? Den luktade inte illa heller.
Har inge minne av att jag sett “vita kantareller” förr.

0

Anne-Marie. L

27 aug 2006 kl. 17:25

Den ser ut att ha åsar inte lameller. Troligtvis en tuv/trattskivling.

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 18:01

nu skrev du vl fel AM. svampen har skivor, och är ingen kantarell

0

Anne-Marie. L

27 aug 2006 kl. 18:22

Förlåt, förlåt. Jag vände visst på vad jag menade.

0

Franco Matli

27 aug 2006 kl. 22:46

Vit mjölskivling=Clitopilus prunulus.Lukten påminner om vetemjöl.
Mjölskivling är läcker men den har måga farliga dubbelgångare.Ingen nybörjar svamp

0

Hans v E

27 aug 2006 kl. 22:50

Det är en mjölskivling och har inte mycket med kantareller att göra.

0

per d

27 aug 2006 kl. 23:34

detta är risken med att kantarell kallas för olika färger. finns det gul kantarell så kan ju någon nybörjare tro att det finns, som i detta fall, vit kantarell. om några dagar finner någon röd kantarell med vita prickar. och snart finns där en ny sorts vit kantarell med pulpa, och så är där en brunröd kantarell (spindelskivling)  och i takt med miljöförstöringen så dröjer det säkert inte många år tills där finns självlysande kantarell enligt vissa…..

0

Karin Hedén

27 aug 2006 kl. 23:51

Hej per d!
För att vara logisk bör det då också förbjudas att benämna blek kantarell för blek kantarell. Tänk om någon börjat tro att det finns mörk kantarell eller genomskinlig kantarell. Och hur gör vi med fläckkantarell? Kanske någon tror det finns streckkantarell eller rutkantarell? Nej Du, era argument att benämningen “gul kantarell” bör föbjudas blir alltmer ihåliga för att inte säga tröttsamma!

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 23:55

karin blek kantarell är blekare än kantarell, fläckkantarell är ingen kantarell

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 23:57

men eftersom du gillar gul kantarell Karin, hoppa in i Bert Karlson-gänget å ut å skövla

0

Daniel Persson

28 aug 2006 kl. 08:53

Jag är inte så säker på att det är mjölskivling… Den ser för fast ut, och det finns inte minsta antydan till rosa ton på skivorna som det ser ut. Kan alltså vara löv- eller gifttrattskivling, vilket bekräftar tidigare inlägg om att mjölskivlingen har farliga dubbelgångare. Åtminstone tills man luktat på svampen i fråga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone