0 406 visningar

16 svar

Så vackert sällskap

Lena M

26 maj 2010 kl. 14:52

i skogen idag :)

Jag åkte efter en liten skogsväg då jag plötsligt ser denna granna varelse spatserar efter vägkanten. Efter en stunds väntan var den nästan framme vid bilen och jag kunde föreviga den. Fin eller hur ?

Tjäder

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 15:57

Ja det var en grann tupp!

Sällan man ser dem nuförtiden, men de brukar ju ge sig tillkänna med sina skrovliga läten

0

Irene A

26 maj 2010 kl. 16:48

Jättefin var den!
- kul bildkommentar förresten :D

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 16:55

hoppsan

den lustigheten missade jag!

nä nån tjäder syns inte på bilden på min skärm i varje fall

ha ha

0

"JAS" Helsingborg

27 maj 2010 kl. 07:17

Tjädrar anamma vilken fin fásán;) Här i Skåne kryllar det faktiskt av dem, var en runda på Söderåsen igår och på vägen dit och hem så irrade de framför bilen hela tiden och snart har de kycklingar och då blir det ännu värre:)

0

Lena M

27 maj 2010 kl. 07:51

Det är första gången jag ser en fasan i skogen, i vanligt i dessa trakter, orädd vekar de vara.

0

Lena M

27 maj 2010 kl. 07:56

INTE, skulle det stå :).

LÄgger in bild på dessa svampar som jag plockade i tron att det var föränderlig tofsskivling men jag börjar bli tveksam. De växte på marken där det fanns vedrester av både löv och barrträd, svårt att avgöra vad eftersom det var mossbelagt. Vad ???

kanske föränderlig tofsskivling

0

Irene A

27 maj 2010 kl. 08:05

De påminner om rökslöjskivling. Har du provsmakat?

0

Lena M

27 maj 2010 kl. 08:30

Jag tog ett nytt smakprov och nog påminner smaken om färska gröna ärter, en annan bild kommer här. Varje ny säsong så blir jag lika villrådig på dessa stubbsvampar.

En långfotad grann brun skivling fanns i samma miljö vet du eller någon vad det är för art ?

0

Lena M

27 maj 2010 kl. 08:31

Bilderna !

Rökslöjskivling ?

0

Irene A

27 maj 2010 kl. 08:57

Det är den som jag kallar gurkrödhätting, Entoloma hirtipes.

0

Bo E

27 maj 2010 kl. 12:18

Sannerligen tycker jag oxå att det liknar rökslöjskivling!
Kan det vara möjligt så här års?

0

Tina Nordberg

27 maj 2010 kl. 14:07

En så vacker fasan, de fanns på ängen här utanför när vi flyttade hit för över 20 år sedan.
Nu har vi inte sett dem på många år. Saknar dem.

0

Lena M

27 maj 2010 kl. 17:06

Irene, idag såg jag gurkrödhätting på 2 andra lokaler, granskog.
De här vill jag ha till rökslöjskivling med de gråvioletta skivorna funna i ren granskog idag, de andra slängdes för jag kände mig osäker.
Men är den inte en höstsvamp som kan förekomma tidigare ? I.a.f finns rätt så mkt. av den just nu.

rökslöjskivling

0

Bo E

27 maj 2010 kl. 17:26

Tja så länge ingen stjärna säger emot så får vi väl tro att det är rökslöjskivling då....jag har ju inte ens trott det var lönt att besöka de terrängtyper där jag brukar finna dem om senhösten.
Kanske man borde göra det då och försöka passera några tänkbara vårmusseron- och murkel-ställen på vägen…

0

Birgitta D

27 maj 2010 kl. 18:04

Det där vill jag också ha till röksjöj Lena.

0

Irene A

27 maj 2010 kl. 19:01

Rökslöjskivling brukar jag också hitta ibland i murkeltider. Jag har uppfattat den mest som en vår- och senhöstart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone