0 881 visningar

6 svar

Karl-Johans slankare bröder?

Carin

27 aug 2006 kl. 17:19

Om en “Karl-Johan” har rak fot, är det då något annat? För övrigt allt detsamma, möjligen något brunare mönster på foten. Den typen av KJ hittar jag i en lite annan terräng, mer mossa och större granar.
Jag har också hittat endel KJ som har smalare och aningen böjd fot, ungefär som ett L. För övrigt allt som KJ. Har jag hittat varianter, beroende på skilda underlag, eller har jag hittat andra soppar till och med?

0

Tanja V

27 aug 2006 kl. 18:33

En Karl Johan “får” se ut hur den vill nästan ;-) Kolla t.ex. på de fina bilderna här på sidan under Matsvampar så ser du några olika modeller!

0

Svampnörden

27 aug 2006 kl. 20:06

Ja en sopp som heter brunsopp liknar precis en KJ men med rak fot. Utmärkt matsvamp den oxå så ur den synvinkeln spelar det ingen roll.

0

per d

27 aug 2006 kl. 20:09

min erfarenhet säger att brunsoppen aldrig, eller nästan aldrig blir lika stor som karl johan. och smakmässigt så är karl johan överlägsen. plockade och åt brunsopp i veckan, men gör det aldrig mer !

0

Svampnörden

27 aug 2006 kl. 20:19

per d: Enligt mig så är det ingen skillnad på stensopp och rödbrun stensopp och jag kallar dem båda KJ men när det gäller finluden stensopp så finner man ju uppenbara skillnader men vad säger du om smaken? Om du har upptäkt någon skillnad eller någon annan på forumet så är jag ytterligt nyfiken på svaret.

0

Svampnörden

28 aug 2006 kl. 18:29

Anledningen till att jag frågar är att jag ser att de säljer torkad KJ dyrt på olika ställen där man tydligt ser att det finns med finluden stensopp. Så det är därför jag undrar så att jag inte ska känna mig lurad. Kan någon hjälpa till?

0

per d

28 aug 2006 kl. 18:59

svampnärden, har ingen aning om där är någon skillnad i smaken på finluden stensopp och på stensopp. jag ärganska säker på att det jag plockar är stensopp, alltså karl johan då där varken finns tall, ek eller bok i “mina” skogar. vad har du sett för pris på torkad stensopp ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone