0 470 visningar

7 svar

Prisat svamparbete

Linnea

28 maj 2010 kl. 22:50

Göteborgs biologiska förening (som sköts av Naturhistoriska museum) har delat ut stipendium till ett arbete om svamp enligt motiveringen nedan

Det akademiska stipendiet på 2000 kr gick till Henrik Sundberg för hans arbete med systematiken hos en intressant svampgrupp med representanter både i Japan och i Sverige. Arbetet hade titeln Phylogeny of Lycophyllum section Difformia. Does the hon-shimeji (L. shimeji) occur in Sweden?

Hela texten hittas via denna länk:
http://www.biologiskaforeningen.se/

Klicka på rubriken stipendier. Himla intressant att arbeten om svamp belönas.

0

Gula

28 maj 2010 kl. 23:53

Grattis till Henrik!! :-))

0

gunhild i Kåddis

29 maj 2010 kl. 12:16

Sällar mig till gratulanterna och tackar Henrik för hans uppsats som kom med posten nyss.

0

KarlS

29 maj 2010 kl. 16:11

Linnea, du skriver:
“Hela texten hittas via denna länk:
http://www.biologiskaforeningen.se/

om du menar hela texten till artikeln, så kan jag inte hitta någon sådan länk.  Om någon har en pdf särtryck vill jag gärna ha den.

0

ragnhild

29 maj 2010 kl. 21:10

Härligt med folk som går in för sin uppgift och sitt intresse.

0

Svampe

30 maj 2010 kl. 17:52

Mycket trevligt att läsa att såna här studier belönas!

Jag Googlade lite i ämnet och hittade denna sida:

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/2010/03/foredrag-om-hon-shimeji-den-13-mars.html

Är det inte ganska ofattbart att på bara drygt tio år så har två så uppskattade matsvampar blivit upptäckta i Sverige? De måste ju ha funnits där ute i våra skogar i Sverige många hundra år? Sidan ger också hopp om att kunna hitta fler nya matsvampar i framtiden i Sverige.

Är det någon av blåstjärnorna som kan tänkas vilja ge sig på en gissning om vilken nästa nya matsvampsart kan bli som upptäcks i Sverige?

0

Irene A

30 maj 2010 kl. 18:08

Vilka nya matsvampsarter som dyker upp beror förstås på vilka svampgrupper man väljer att studera.

Jag skulle inte bli så värst förvånad om det t.ex. visar sig att vår nordliga (alltid maskfria) form av blek taggsvamp är en egen art - då blir den förstås en ny matsvampsart :-)

0

Mykofili

3 jun 2010 kl. 08:09

Även vi från Finland vill gratulera, pratet om denna svamp har nu nått även oss.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone