0 352 visningar

12 svar

Murkelfråga

gunhild Nordås

29 maj 2010 kl. 12:00

Jag har tittat till mina långfotade murklor nu 2 veckor gamla. Min undran är om lågorna har nån inverkan på att murklorna kommer just där för andra året i rad på exakt samma ställe? Dom står på en rad längs med lågorna.

0

Lena M

30 maj 2010 kl. 07:59

Ingen aning Gunhild men jag har svårt att tro det.
Jag är lika förbryllad över ” brända skogen ” här hemma som förra året gav så mkt. toppmurklor och nu endast ett dussin. Marken var översållad av rotmurklor liksom stybbskål och det skulle vara intressant att veta varför de uteblivit i år.

0

gunhild Nordås

30 maj 2010 kl. 20:48

Det kanske har varit för torrt. Efter det rikliga regnet har toppmurklorna kommit här hos mig och jag har plockat mina första i dag.

0

NadaL, Umeå

31 maj 2010 kl. 13:13

Vilken fin skörd Gunhild! Grattis!
Själv har jag inte hittat mer en enda toppmurkla förra året och i år tänker jag försöka lista ut var de växer. :)

0

Lena M

1 jun 2010 kl. 07:30

Grattis Gunhild till fina toppmurklor och du Nada , du får smyga efter och kolla vart hon går :)

0

gunhild i Kåddis

1 jun 2010 kl. 08:07

Vi har en plats vid stugan där vi brukar bränna gammalt byggnadsmaterial m.m. Där i gräset gömmer dom sig. Ytan dom växer på är bara några kvadratmeter stor. Jag hoppas kunna skörda nästa helg igen.

0

Irene A

1 jun 2010 kl. 08:39

Intressant med den färgen på toppmurklorna. De få jag har hittat, har alltid varit mörkbruna och toppigare.

Är de här alltid så gråbleka?

0

gunhild i Kåddis

1 jun 2010 kl. 21:47

Kanske det beror på regnet och att dom växt så fort. Dom som fanns i fjol på samma ställe var mörkare. Ska kolla kommande helg hur dom ser ut om några finns kvar.

0

Toppmurklor

gunhild Nordås

4 jun 2010 kl. 20:19

Irene det beror på det nedböjda täta gräset att murklorna är bleka och hoptryckta. Jag var tvungen att gräva undan gammalt gräs för att hitta dem. En del var små och en del stora. Jag ska ta en räfsa så kanske jag hittar fler.

0

Toppmurklor

Irene A

5 jun 2010 kl. 11:16

Du har säkert rätt, Gunhild.
Det är inte konstigt att det förekommer så många olika artnamn på toppmurklor, om utseendet kan variera så mycket på samma art.

I USA har man gjort omfattande DNA-undersökningar av toppmurklor och hittills lyckats urskilja 16 former, men hur många som egentligen är olika arter kan man inte säga säkert, bara att de kan indelas i 4 tydliga artgrupper. Resultatet blir eventuellt endast 4 arter med några olika varieteter av varje.
Hur många har vi i Sverige i så fall? Två..? (elata/conica resp. esculenta/rotunda?)

0

De långfotade

Irene A

5 jun 2010 kl. 12:09

Det är intressant med förekomsten vid asp.
Jag har en känsla av att de som diskuterar taxonomi och makro- och mikroskopiska kännetecken hos murklorna, inte har varit speciellt intresserade av deras växtplatser.

Långa artiklar med statistik på spormått och olika modeller av diagram, som ska beskriva den enda artskiljande karaktären mellan snarlika svampar, känns rätt meningslösa när man redan vet att variationen inom arterna är mycket stora.
Som den här (sidan 25-34):
http://ddr.nal.usda.gov/bitstream/10113/6943/1/IND43973047.pdf

I några fall nämner man faktiskt asp i närheten av fynd av longipes (men jag tycker att det fortfarande känns osäkert vad som är longipes, splendida eller något annat).
Om en speciell art är beroende av just aspved, så är ju det också intressant information som borde läggas till artbeskrivningen.

0

De långfotade

gunhild Nordås

6 jun 2010 kl. 12:57

Irene jag har plockat de tre kvarvarande nu och låter dem torka. Skulle vara intressant att få veta vilken det är.

0

De långfotade

Irene A

6 jun 2010 kl. 20:46

Jag är också nyfiken på vad det kan vara. Har du haft kontakt med Ove Eriksson om dem?
I ascomycetchecklistan har han med ett fynd från Jokkmokk som artbestämts till Gyromitra splendida, men nämner bara i en notis att G. longipes är en liknande art.
Vem vet vad som är vad?

Av det fåtal bilder jag har sett av sådant som bestämts till splendida resp. longipes, tycker jag inte att någon av dem liknar dina långfotade murklor. Ingen annan verkar t.ex. ha den där fnasiga foten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone