0 370 visningar

12 svar

Kronskålar.

svampstaff

29 maj 2010 kl. 17:07

Nu har dom kommit, eller är på G.
Fast inte vid hånger utan vid skattegården/tåkern.
42skålar syntes på 5 ställen, om typ nån veka är dom nog utspruckna.

0

svampstaff

29 maj 2010 kl. 17:09

Och inte precis intill, men på 3ställen fanns ett antal pokalmurklor?

0

svampstaff

29 maj 2010 kl. 17:11

Och dom här från ett annat ställe, samma?

0

svampstaff

29 maj 2010 kl. 17:13

Bild1 en stor skål vid en tallstubbe?
Bild2 skål på kobajs.
Och bild3 rödaktiga tryfflar intill pokalmurklor?

0

svampstaff

29 maj 2010 kl. 18:50

Den stora skålen har fransad kant, kan det vara flatskål tro?
Missade en bild på pokaler, tycker dom är ovanligt svarta inuti och korta åsar?
Sen torde det väl vara vårmusseroner som växer ganska rikligt i strandskogen?trots ganska gulaktig hatt?

0

svampstaff

29 maj 2010 kl. 18:55

Nu funkar visst inget?
Windows7 strular till det:(

0

Lena M

30 maj 2010 kl. 07:55

Grattis till alla fynden svampstaff, du är en hejare på att snoka upp många arter. Undras vad för jordstjärna det är ?

0

Lena M

30 maj 2010 kl. 08:42

Tryffeln menade jag :))

0

svampstaff

30 maj 2010 kl. 10:17

Jo det undrar jag oxå, har inte hittat en lämplig kandidat än, jag har iaf. inte sett dom förut.Dom växer liksom pokalmurklorna på naken kalkrik lerjord(på vallarna) där man för många år sedan dikat ur.

0

ögonskålar.

svampstaff

30 maj 2010 kl. 11:34

Ögonskålar på kodynga, är det nån egen art? eller bara vanlig?

0

ögonskålar.

Hans v E

30 maj 2010 kl. 12:10

Skålen vid tallstubbe ser ut att växa på bränd mark, varför det skulle kunna vara brun brandskål - Peziza echinispora. Den har inte fransad kant, vad jag kan se, bara lite “scurfy”.
Skålen på kodynga kanske är P. fimeti.
Tryffeln bör vara en hartryffel - Rhizopogon.
Den svartvita pokalen med kosta åsar stämmer rätt bra med slät pokalmurkla - Helvella leucomelaena.
Jag vet ingen ögonskål som går på dynga, så det kan nog vara den vanliga Scutellinia scutellata.

0

Tryffeln

Irene A

30 maj 2010 kl. 17:03

bör vara rodnande hartryffel, Rhizopogon roseolus (det skulle jag kalla den i alla fall).

Man har slagit ihop de flesta namnen på rodnande arter till en: roseolus.

De har bl.a. beskrivits som olika arter/former med olika sporstorlek, så det kan röra sig om ett komplex av närstående arter eller en variabel art. De kan ha 4-8-sporiga basidier, och ju färre sporerna är, desto större är de också. Det finns en extremform med enkelsporiga basidier, och den har förstås de största sporerna.

0

Tryffeln

svampstaff

30 maj 2010 kl. 18:39

Tackar så mkt. för hjälpen, dom ska jag studera lite.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone