har hittat många vårmusseroner och är säker på vad jag hittat alla växt i häxringar och tillsammans Men några exemplar är lite mörkare i hatten- svagt brun/orange f övr lukt o utseende som övr våmusseroner jag plockat Blev lite oroad Kan det trots allt vara ngn annan art jag fått med hem ?
Vårmusseronerna varierar rätt mycket i färgen och kan vara just ”svagt brunorange”.
För några år sen visade Dieter Endom bilder på riktigt färgglada ex från några mycel på gräsmark. (Inlägget är nog bortplockat av Micke…)
Jag har märkt att vårmusseroner på ängsmark eller gräsmattor ofta är mera sämskfärgade än de i granskogen som oftast är väldigt vita. De förra kan ha den hattfärg du nämner, ibland rätt påtaglig!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.