0 712 visningar

16 svar

Rapportera svampfynd

Rickard

27 aug 2006 kl. 17:37

Jag vill passa att uppmana alla att rapporetra sina svampfynd på Artportalen: http://www.artportalen.se/fungi/

Artportalen är viktig för forskningen nu och i framtiden. Där kan alla söka efter fynd av olika arter. Ju fler som rapporterar desto bättre.

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 17:53

jag har varit inne på den, trots att jag sitter/satt med i svampkommiten så tycker jag den är helt kass som rapportsystem. om de valt något liknande svampguidens så hade det funkat

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 17:55

å sedan är det så att en rapport har väl sitt värde, men utan beläggsex. så kan det ju vara vad som helst. så sänd era svampar till de herbarier som finns, där kan vem som helst få reda på lokalen samt kolla om det verkligen är den svampen som uppgivits

0

Rickard

27 aug 2006 kl. 19:00

Dina synpunkter har nog sitt berärttigande Klas. Men jag tror att det som tagit beslut om rapportsystemet besitter kunskap nog att kunna ta korrekta beslut om detta. Jag förmodar att de har rätt hög akademisk utbildning, så någon kunskapsbas borde de nog besitta.

Varför skriver du inte direkt till dem och framför dina åsikter?

0

P.A.

27 aug 2006 kl. 19:32

Nr 1 beskriver illa hur man skall gå tillväga.

Nr 2 deras system funkar inte när jag försökte klicka in var jag hittade svampen fick jag följande meddelande:

Microsoft VBScript runtime error ‘800a01f4’

Variable is undefined: ‘strSvamplokal’

/fungi/wiz_karta.asp, line 69

La ner en hel del tid, vill man att folk ska ha vänligheten att hjälpa dem så få de ha vänligheten att ha ett system som fungera och är lätt att förstå.

0

P.A.

27 aug 2006 kl. 19:36

När jag angav positionen kring stockholm så fungerade det.

(halvt skämt halvt allvar) Just typiskt stockholmare de tror att världen cirkulera kring stockholm.

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 19:37

jag har tagit upp det med dem, men tillsvidare så reistrerar jg inget

0

klas Jaederfeldt

27 aug 2006 kl. 19:38

bara så larvigt att man skall göra en lokal för sina fynd. ok det kanske är bra, men varför kan ingen annan se vad som hittats

0

Tina Lorentzon

19 okt 2006 kl. 22:20

Har läst kritiken mot Artportalen och håller med om att den ej är optimal. Skulle dock personligen verkligen uppskatta om den användes flitigt. Artportalens fågeldatabas används av fågelskådare för att ge och få aktuell information om förekomsten av specifika fågelarter. Det syns då också tydligt vilka lokaler som är mest intressanta ur både kvantitets- och kvalitetssynpunkt. På samma sätt har jag försökt använda Artportalens svampdatabas, men eftersom rapporteringsfrekvensen är så låg fungerar den inte så bra. Jag vill därför uppmana alla att rapportera så mycket som möjligt, men naturligtvis framför allt nyckelarter/sällsynta arter!

0

Tina Lorentzon

19 okt 2006 kl. 22:45

Tilläggas att man naturligtvis ska undvika att rapportera osäkra arter, men denna site är ju utmärkt för att få hjälp med dessa!

0

klas Jaederfeldt

19 okt 2006 kl. 23:02

Tina det finns så mycket som måste kollas i mikroskop för att kunna ge en någurlunda säker bestämmning. därför tycker jag att hela systemet på det är fel. ok ingen tvivlar på att någon hittat en karljohan, men bara man kommer till lite högre kunskapsnivå, börjar tvivlet komma. jag vill inte påstå att jag är ren och fläckfri vad det gäller felbestämmningar. men som det går till här på forumet är galet, man kan oftast inte ge en säker bestämmning på en bild. så jag står på mej, sänd era svampar till något herbarium, där kan de kollas att det är den art som uppgivits, dessutom är fynden öppna för att alla skall kunna veta var de är

0

klas Jaederfeldt

19 okt 2006 kl. 23:10

kan tillägga att just nu håller jag på att inventera släktet Sarcodon i sthlms län, har fått datalistor men lokaluppgifter från artdatabanken, mycket som finns där är dubletter och tripletter, dessutom så stämmer nästan inte en kordinat, det är bara en ruskig tur att jag har rapporterat flertalet av fynden på södertörn, så jag hittar till lokalerna, skulle jag gått på de kordinater som Artdatabanken satt dit i efterskott, hade jag inte återfunnit en enda av mina lokaler

0

Peter Nilsson

19 okt 2006 kl. 23:22

Bra att du väckte liv i den här diskussionen Tina! Artportalen är konstruerad som sökdatabas. På dryga 5 sekunder kan man få fram alla svampar rapporterade i Gislaveds kommun, alla igelkottsröksvampar funna i Örebro län, eller kanske en prickkarta över alla flockskivlingar i Sverige. Att lägga in arter tar inte så värst lång tid om man kan funktionerna. Det finns stora ytor av Sverige där det inte finns svampklubbar.Det rapporteras in 1000 fåglar varje dag. På fågel sker kontroll, men inte på svamp.  Man kan kryssa i om man har foto osv. Ett herbarium/ en expert skulle ju kunna be om belägg från en rapportör (hans adress finns ju) på ett intressant fynd. Men tyvärr är artportalen inte mycket värd nu- eftersom så få rapporterar.

0

Tina Lorentzon

19 okt 2006 kl. 23:52

Frågan är ju delvis vad Artportalens databas ska användas till. Om syftet endast är att datan ska ingå i vetenskapliga rapporter håller jag naturligtvis med om att det enda intressanta är fynd som är 100% korrekt bestämda. Jag kan dock se flera andra användningsområden. Ett är det jag redan nämnt; svampintresserade har ett forum för att förmedla fynd och fyndplatser sinsemellan. Ett annat är att experter som Klas inte kan vara överallt samtidigt, och det finns inte forskningspengar nog för att anställa experter för att inventera i den utsträckning som egentligen behövs. Även om Artportalens rapporterade fynd inte alltid är korrekta kan det ändå ge forskningen en indikation på status för många arter. Ytterligare ett steg är ju det Peter föreslår; att fynden kan ges en annan status i databasen efter kontroll av herbarium/expert.

0

Länk funkar ej

Annika Eriksson

19 okt 2006 kl. 23:53

Klas, jag får felmeddelande på din hemsideslänk till månadens kryptogam…

0

Länk funkar ej

klas Jaederfeldt

20 okt 2006 kl. 00:23

annika riksmuseet har väl lagt om adressen, skall be grabben sudda bort det någon gång
tack

0

Totte

20 okt 2006 kl. 09:31

Hej!

Jag använder mig av en site som heter Kustobsar http://www.kustobsar.se/ och deras rapporter kommer från artportalen/birds http://www.artportalen.se/birds/ hur vet jag inte, kanske via automatik.

Det verkar fungera ok. På kustobsar har vi under fliken Rapportera en beskrivning hur man ska göra när man lägger in rapporter i artportalen/birds.

Har för mig att i början var det lite si och så för vi kunde tidigare rapportera direkt i Kustobsar som man tyckte var så enkelt o bekvämt, så som vi gör här på Svampguiden men i vilket fall som helst så det var en liten omställning i början men fungarar bra nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone