Sista serien.
Bild 1.ticka på lövträd jag inte lyckades klura ut vilket,fast det lever i toppen.
Jag är kass på tickor men drar väl till med klibbticka.
Bild 2. Borde bli korkmussling på död gren på ek.
Bild 3.Får jag till sippskål.Det finns gott om vitsippor på platsen.
Tacksam för svar.
Tack Irene!
Ja,flatskål känns rätt.Jag tittade för mycket på bilderna i vanlig ordning..I Norstedts stora står det att dom växer på sågspån,men det var väldigt gula ex på bilden.
Jag tror det är samma på alla tre i första serien,sista är ett ungt ex.Jag ska följa utvecklingen.
Skålplätt visste jag inte fanns,heter den Guepiniopsis chrysocoma?
Guepiniopsis eller Dacrymyces, jag vet inte var den hör hemma. Det finns så många olika tolkningar och beskrivningar av skålplätten.
Enligt originalbeskrivningen är det en mycket liten art (vad nu det betyder).
Enligt andra jämförs den med vårplätt (Guepiniopsis/Heterotextus alpinus), med den enda skillnaden att vårplätten är droppformad, och skålplätten urgröpt och hittas senare på säsongen. Den tolkningen låter för mig som samma art i olika stadier.
Hur stora är dom gula sakerna..?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.