0 375 visningar

7 svar

Blek eller vanlig?

svampstaff

2 jun 2010 kl. 20:16

Pokalmurkla? Ganska stora, 2ex. vid fornåsa kalkbrott?

0

svampstaff

2 jun 2010 kl. 21:36

Själv får jag en känsla av Helvella costifera?
Mest pga. dom mkt. kraftiga åsarna?

0

Irene A

2 jun 2010 kl. 22:30

Usch, svårt det här!
Å ena sidan tycker jag att åsarna är ganska skarpa, men samtidigt har de inte några tydliga anastomoser, och skålen är grund och foten kort. Att åsarna är tunna kan också vara en effekt av uttorkning, så blek pokalmurkla är inte omöjligt. Men som sagt, den här tycker jag är svår att bedöma - och mikroskopiskt vet jag inte alls hur man kan skilja dem åt.

0

Hans v E

2 jun 2010 kl. 23:12

Håller med Irene. Det var verkligen en luring. Det finns en Helvella solitaria också!

0

svampstaff

3 jun 2010 kl. 08:33

H.solitaria verkar ha utpräglad fot, och H.costifiera verkar inte vara så skålformad?
Växtplats var lerjord(stig) intill en damm, skuggigt under tall,sälg,björk och en gran.
Tog med dom hem utifall att.
Men det lutar väl åt vanlig pokalmurkla.

0

svampstaff

4 jun 2010 kl. 23:36

Intressant, vid torkning fick den ju fina karaktärer, nästan svart hymenium och tväråsar mellan ribborna, så det känns som H.costafiera?

0

Hans v E

5 jun 2010 kl. 19:27

Men Du har plåtat den i elljus utan kompensation för det i kameran, eller hur? För mig är costifera inte brun, utan grå och inte småluden som Din ser ut.

0

svampstaff

5 jun 2010 kl. 19:34

Jo den är fotad i elljus och har ännu mörkare hymenium i verkligheten, men den får ligga som ett frågetecken tillsvidare, eller tills jag hittar nästa att jämföra med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone