Då inte bara svampkunskapen är hög härinne så gör jag ett försök med detta blomster. Det växte i ett dike. Tanken gick direkt till ängshaverrot, men det finns saker som talar emot det.
Bild på ängshaverrot: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/trago/tragpra3.jpg
Holkfjällen är på min bild som synes kortare än blombladen, vilket i så fall skulle betyda att det är underarten guldhaverrot det handlar om. Dessutom var den fullt utslagen sent på eftermiddagen, då ängshaverrot brukar vara sluten.
Plantan växte i en grupp, jag kunde inte se något tecken på ett gammalt torp eller liknande i närheten.
Vad tor ni? Är det ängshaverrot trots allt?
Jag skulle nog snarare vilja he det till en fibbla av något slag?
Men jag kan ha helt fel, så ta det inte för fakta.
Jag tittade på svinrot också men fastnade inte riktigt för den. Jag skall åka tillbaka och undersöka saken.
Fast egentligen är det ju ännu bättre. Svinroten är släkt med svartroten och har också en grov jordstam. Om grisarna vill äta den så duger den för mig!
Jag har slängt blommorna nu, men som jag minns var de mer lika haverroten än svinroten, åtminstone att döma av min möjligen otydliga flora. Jag skall ta en titt i helgen igen, och vad det än är så skall jag gräva upp den där roten och äta den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.