0 626 visningar

5 svar

Ej svamp: Haverrot?

Peter, Linköping

2 jun 2010 kl. 21:23

Då inte bara svampkunskapen är hög härinne så gör jag ett försök med detta blomster. Det växte i ett dike. Tanken gick direkt till ängshaverrot, men det finns saker som talar emot det.

Bild på ängshaverrot: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/trago/tragpra3.jpg

Holkfjällen är på min bild som synes kortare än blombladen, vilket i så fall skulle betyda att det är underarten guldhaverrot det handlar om. Dessutom var den fullt utslagen sent på eftermiddagen, då ängshaverrot brukar vara sluten.

Plantan växte i en grupp, jag kunde inte se något tecken på ett gammalt torp eller liknande i närheten.

Vad tor ni? Är det ängshaverrot trots allt?

0

Lilla My

3 jun 2010 kl. 09:09

Jag skulle nog snarare vilja he det till en fibbla av något slag?

http://www.google.se/images?hl=sv&q=fibbla&rlz=1R2ADFA_svSE348&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=4lQHTIjCFY2tOLLF7Q4&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDAQsAQwAw

Men jag kan ha helt fel, så ta det inte för fakta.

0

Ej svamp: Svinrot?

Irene A

3 jun 2010 kl. 09:29

Håller med Lilla My, det ser inte ut som holkfjällen hos någon haverrot. Kolla ifall det inte stämmer bättre med svinrot.

0

Peter, Linköping

3 jun 2010 kl. 09:43

Jag tittade på svinrot också men fastnade inte riktigt för den. Jag skall åka tillbaka och undersöka saken.

Fast egentligen är det ju ännu bättre. Svinroten är släkt med svartroten och har också en grov jordstam. Om grisarna vill äta den så duger den för mig!

0

Tina Nordberg

4 jun 2010 kl. 08:20

Har du möjligen bild på blad, eller kan du beskriva dem?

tror inte heller på ängshaverrot

0

Peter, Linköping

4 jun 2010 kl. 08:31

Jag har slängt blommorna nu, men som jag minns var de mer lika haverroten än svinroten, åtminstone att döma av min möjligen otydliga flora. Jag skall ta en titt i helgen igen, och vad det än är så skall jag gräva upp den där roten och äta den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone