0 242 visningar

5 svar

Psathyrella och Galerina?

Karin W

3 jun 2010 kl. 07:30

Två arter som inte verkar så lätta. Gissar att första serien är en Psathyrella och andra en Galerina. Kan det stämma? I så fall verkar artbestämning ganska besvärlig, men tacksam för förslag.

Serie 1: Växte i blandskog med gran, tall och björk. Sporerna ca 17 mikrometer.

0

Karin W

3 jun 2010 kl. 07:32

Serie 2: Växte bland vitmossa i ett björkkärr. Sporer ca 10 mikrometer.

0

Lennart S

3 jun 2010 kl. 08:00

Det skulle kunna vara en Panaeolus art

0

Lennart S

3 jun 2010 kl. 08:02

Detta verkar vara Galerina paludosa.

0

Conocybe och Galerina

Irene A

3 jun 2010 kl. 08:36

Båda är svåra släkten tycker jag.
För att komma framåt i en betämningsnyckel behöver man bl.a. titta på cystider (kolla skiveggen i mikroskopet) - men jag tror också på myrhätting.

Att den första är en Conocybe är ganska lätt att konstatera på de nästan fria skivorna som blir rostbruna av sporer, och den speciella strimmigheten upptill på foten (det är cystider som sitter i rader).

Karin, om du har Funga Nordica, så kan du ju läsa där vilka detaljer som måste stämma vid en artbestämning..

Online-nyckeln hos Mycokey är inte heller så dum, prova den:
http://www.mycokey.com/newMycoKeySite/MycoKeyIdentQuick.html

0

Conocybe och Galerina

Karin W

4 jun 2010 kl. 08:06

Tack Irene. Man får ta ett steg i taget och just nu är jag jättenöjd med att ha fått reda på vilket släkte de tillhör. Men NÄSTA gång jag hittar frukkroppar i dessa släkten ska jag ge mig på att försöka bestämma dem till art.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone