Jag vet att fler frågat om denna svamp, så hoppas ni ursäktar att jag också gör det.. Alla karakteristika tyder på att det är en Nejlikbrosksk; häxringen, foten som är som ett ventilgummi - men jag tycker inte att den doftar speciellt mycket! Kan dock inte se att det skulle kunna vara nåt annat! Gifttrattskivlingar växte i samma gräsmatta men de ser ju helt annorlunda ut. Gifthättingen ser inte heller ut så här o den växer knappast i en häxring. Eftersom jag aldrig plockat Nejlikbrosksk o inte är 100 på den så vill jag ha kommentarer från Nejlikbroskskivlingsexpeterna :-) här på forumet!
Första visar häxringen, andra taget utan blixt o tredje med blixt!
jag brukar krydda med lite salt och peppar, och ha i lite smör :)
tycker inte heller den luktar något speciellt alls som rå, men när den börjar bli klar infinner sig en riktigt god rostadnöt-doft :)
nejlikbroskskivling ska tydligen vara en av de godare svamparna att torka, så ut och plocka :) (om inte du gjort det redan, jag svarar ju på ett några dagar gammalt inlägg)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.