0 943 visningar

6 svar

Nejlikbroskskivling igen

Tanja V

27 aug 2006 kl. 18:50

Jag vet att fler frågat om denna svamp, så hoppas ni ursäktar att jag också gör det.. Alla karakteristika tyder på att det är en Nejlikbrosksk; häxringen, foten som är som ett ventilgummi - men jag tycker inte att den doftar speciellt mycket! Kan dock inte se att det skulle kunna vara nåt annat! Gifttrattskivlingar växte i samma gräsmatta men de ser ju helt annorlunda ut. Gifthättingen ser inte heller ut så här o den växer knappast i en häxring. Eftersom jag aldrig plockat Nejlikbrosksk o inte är 100 på den så vill jag ha kommentarer från Nejlikbroskskivlingsexpeterna :-) här på forumet!

Första visar häxringen, andra taget utan blixt o tredje med blixt!

0

Viktoria Björkenstam

27 aug 2006 kl. 19:23

Det är en nejlikbroskskivling. Använder du den så ta bara hatten. Den går utmärkt att torka eftersom den är så tunn.

0

Tanja V

27 aug 2006 kl. 20:23

OK - tack för svaret. Tillagar man den som andra svampar? Alltså jag menar t.ex steka o krydda med salt o peppar, den ska ju vara ganska speciell i smaken vad jag förstår. Tänker nämnligen tillaga några o provsmaka så jag vet om det är lönt att plocka resten :-)

0

Viktoria Björkenstam

28 aug 2006 kl. 13:03

Jag har gjort soppa på den vid tillfälle och det var gott.Lycka till!

0

Tina Nordberg

28 aug 2006 kl. 13:16

Är det bara jag som äter foten åxå ?
Den är seg men god att tugga på. Som bläckfiskringar närapå.Tycker inte heller att de doftar spec. mycket.

0

Nina A

30 aug 2006 kl. 09:47

jag brukar krydda med lite salt och peppar, och ha i lite smör :)
tycker inte heller den luktar något speciellt alls som rå, men när den börjar bli klar infinner sig en riktigt god rostadnöt-doft :)

nejlikbroskskivling ska tydligen vara en av de godare svamparna att torka, så ut och plocka :) (om inte du gjort det redan, jag svarar ju på ett några dagar gammalt inlägg)

0

Tanja V

30 aug 2006 kl. 11:00

Tack ska ni ha för tipsen! Svamparna växer i min dotters trädgård, några mil härifrån. Eftersom hon inte ska plocka dem själv så ska jag göra det. Det ska blispännande att provsmaka!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone