Avverkning mitt inne i ett bra svampområde, med “gammskog” och det finns skog kvar runt om avverkningen.
Hur stor blir påverkan på den omkringliggande skogen och hur långt från avverkningen blir det störningar? Tar det flera år innan det normaliseras igen?
Mycket tacksam för svar.
Ja det vore intressant att få veta.
Här har de gjort sammaledes där jag hade ett så bra ställe med svart trumpet, men jag hoppas att de ger svampar i år i.a.f.
I annan skog där de bara gallrade för tre år sedan återkommer kantareller fortfarande i granrishög fast de närmaste träden är borta.
Få se om vi har någon kunnig på området som kan bringa klarhet i ämnet, kanske Jan A som jobbat med / i skog.
Jag tror det finns forskning på sånt där (har inte kollat upp några länkar), men det lär inte finnas något generellt svar.
Det måste bl.a. bero på markförhållandena och läget, storleken på avverkningen och hur mycket påverkan på marken som själva avverkningen har gjort.
Jag har ett exempel från vår favoritskog som man högg ner ett centralt parti av för ca 5-6 år sen. Den hade ingen påverkan alls på skogen som lämnades kvar, men den ligger alltså relativt vindskyddad mellan berghällar och vattenföringen från områden ovanför har inte förändrats.
Vill inte försöka smutskasta Holmen skog, men ifall ni inte är medveten om det så avsätter ju holmen en viss procent skog. Om de hittar nya områden som de heller vill avsätta så ryker de gamla avsättningarna.
Vill bara göra er medveten så att ni inte får totalt chock om ni en dag upptäcker att skogen ni trodde var säker är borta.
Frågan om hur kringliggande skog påveras av averkning ska jag förhoppningsvis kunna svara på efter min utbildning, men det är några år dit. Hoppas det fortfarande finns kvar några riktiga skogar då.
Lill, jag är medveten om Holmens naturvårdsmodell, har haft kontakt med ansvariga om området.
Jag hoppas i alla fall (att tro kanske är naivt) att dokumentation av signal- och rödlistade arter ska kunna ge ett stärkt motiv att spara just den skogen, men de element som fanns och som motiverade avsättningen av det som nyckelobjekt från början, blir också bättre för varje år som går :-)
Det räcker inte alltid med signalarter;(
http://www.vf.se/Asikter/Varmland/Vill-bolagen-skydda-gammelskogen-100518.aspx
Frida, jag vill ändå gärna tro att dokumentationen har betydelse. Alla skogsägare har tillgång till Artportalen och kan (och har skyldighet att) kontrollera vad som är känt från deras marker _innan_ de faställer sina avverkningsplaner och anmäler slutavverkningar.
De kan åtminstone inte skylla på att de inte kände till några rödlistade arter i området.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.