0 379 visningar

15 svar

En viktig fråga........

anithau

5 jun 2010 kl. 06:41

Avverkning mitt inne i ett bra svampområde, med “gammskog” och det finns skog kvar runt om avverkningen.

Hur stor blir påverkan på den omkringliggande skogen och hur långt från avverkningen blir det störningar? Tar det flera år innan det normaliseras igen?

Mycket tacksam för svar.

0

Lena M

5 jun 2010 kl. 08:16

Ja det vore intressant att få veta.
Här har de gjort sammaledes där jag hade ett så bra ställe med svart trumpet, men jag hoppas att de ger svampar i år i.a.f.
I annan skog där de bara gallrade för tre år sedan återkommer kantareller fortfarande i granrishög fast de närmaste träden är borta.
Få se om vi har någon kunnig på området som kan bringa klarhet i ämnet, kanske Jan A som jobbat med / i skog.

0

Irene A

5 jun 2010 kl. 10:06

Jag tror det finns forskning på sånt där (har inte kollat upp några länkar), men det lär inte finnas något generellt svar.
Det måste bl.a. bero på markförhållandena och läget, storleken på avverkningen och hur mycket påverkan på marken som själva avverkningen har gjort.

Jag har ett exempel från vår favoritskog som man högg ner ett centralt parti av för ca 5-6 år sen. Den hade ingen påverkan alls på skogen som lämnades kvar, men den ligger alltså relativt vindskyddad mellan berghällar och vattenföringen från områden ovanför har inte förändrats.

0

anithau

5 jun 2010 kl. 16:09

Tack för svaret!
Det aktuella området ligger i nedförslutning. Ingen avverkning har skett ovanför det som är orört. Så kanske, kanske.

0

Irene A

5 jun 2010 kl. 18:24

Det låter som om det finns goda förutsättningar för skogen som är kvar, håller tummarna!

0

anithau

5 jun 2010 kl. 18:54

Tack igen, jag håller också tummarna.
För det är en svampskog som jag aldrig har upplevt förut.
Trattisar, svartisar och gulisar.

0

Irene A

5 jun 2010 kl. 19:10

Låter som något liknande som vår favoritskog + att vi har krusisar och några andra rariteter i närheten också, och mycket blek taggsvamp och fårticka. Holmen Skog har faktiskt avsatt det som är kvar av skogen där som naturvårdsobjekt, det hedrar dem!

0

anithau

5 jun 2010 kl. 20:15

Jag har sett dina bilder på krusisarna. Dem har jag aldrig sett i verkligheten.

Då får vi förhoppningsvis vara glada ändå.

Förresten har ni varit och sett bombmurklorna?

0

Irene A

5 jun 2010 kl. 22:46

Har sett bilderna av bombmurklorna, är jättenöjd med det :-) De borde väl gå att hitta på något mer ställe också, NÅN gång? Det finns en älvravin mellan Brattfors och Torrböle som ser mycket lovande ut…

0

anithau

6 jun 2010 kl. 08:11

Spännande, då har du ett till projekt bland alla andra.
Håller med dig, de bör finnas på andra ställen än i Bjurholm.

0

Lill, Skellefteå

6 jun 2010 kl. 08:28

Vill inte försöka smutskasta Holmen skog, men ifall ni inte är medveten om det så avsätter ju holmen en viss procent skog. Om de hittar nya områden som de heller vill avsätta så ryker de gamla avsättningarna.
Vill bara göra er medveten så att ni inte får totalt chock om ni en dag upptäcker att skogen ni trodde var säker är borta.
Frågan om hur kringliggande skog påveras av averkning ska jag förhoppningsvis kunna svara på efter min utbildning, men det är några år dit. Hoppas det fortfarande finns kvar några riktiga skogar då.

0

Irene A

6 jun 2010 kl. 10:49

Lill, jag är medveten om Holmens naturvårdsmodell, har haft kontakt med ansvariga om området.

Jag hoppas i alla fall (att tro kanske är naivt) att dokumentation av signal- och rödlistade arter ska kunna ge ett stärkt motiv att spara just den skogen, men de element som fanns och som motiverade avsättningen av det som nyckelobjekt från början, blir också bättre för varje år som går :-)

0

Frida T

6 jun 2010 kl. 15:41

0

anithau

6 jun 2010 kl. 17:38

Människan är en girig .......

0

Irene A

6 jun 2010 kl. 19:38

Frida, jag vill ändå gärna tro att dokumentationen har betydelse. Alla skogsägare har tillgång till Artportalen och kan (och har skyldighet att) kontrollera vad som är känt från deras marker _innan_ de faställer sina avverkningsplaner och anmäler slutavverkningar.
De kan åtminstone inte skylla på att de inte kände till några rödlistade arter i området.

0

Frida T

6 jun 2010 kl. 19:41

Jo, det vill jag med! Därför rapporterar jag så fort jag kan för att dra mitt stå till stacken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone