0 1093 visningar

8 svar

vad är detta, en champinjon?

Kira

6 jun 2010 kl. 15:42

mitt sista svampinlägg idag;)  troligtvis;)
hittade denna i mina föräldrars trädgård…skivorna är vad jag kan se vita och det stämmer ju inte direkt med champinjon…ser inte ens något rosa inslag i skivorna…  men annars tycker jag den ser ut som en champinjon
börjar längta till höstsäsongen… de höstliga svamparna är jag bättre på;) men har gett mig den på att bli säker på en del av de tidigare sorterna i år

champinjon?

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2010 kl. 17:02

Det skulle kunna vara en ‘brunfjällig champinjon’, Agaricus pseudovillaticus. Den ser inte sällan ut så där i ungdomen.

0

Lena M

6 jun 2010 kl. 19:48

Var bor du Kira, jag har inte följt med så mkt. i helgen ? Jag tror också på champinjon men det kan väl vara en torr snöbolls också ?

0

Bo E

7 jun 2010 kl. 12:32

Den har väldigt speciell uppsprucken hatt.
Doftar den champinjon?

Gissar på väg- eller parkchampinjon.

Vänta in fler svar från de stjärnprydda.

Men om den har typisk kryddig champinjondoft är det i alla fall en ätlig art.
Giftchampinjonen har inte den typiska kryddaromen och gulnar kraftigt vid skrapning.

0

Kira

1 jul 2010 kl. 11:10

tack för svaren…svarar tillbaka lite sent, den växte i en trädgård i Mjölby…Östergötland…  och skivorna var helt vita vilket jag tyckte var mystiskt, champinjoner brukar ju ha rosa eller brunsvarta skivor

0

Bo E

1 jul 2010 kl. 11:37

de kan vara väldigt ljusa hos unga ex.

men doften då...den brukar vara ett säkert kännetecken.

Inga stjärnor har heller gett några alternativ så tills vidare räknar vi väl med att det är någon champinjon men vilken?

0

Kira

1 jul 2010 kl. 11:44

Ja det borde vara det, jag tittade så noga men de var sååå vita, men det kan ju inte direkt vara något annat, tänkte ett tag en outvecklad rodnande fjällskivling men doftade inte så... den doftade förövrigt inte något direkt och inte som champinjon

0

Bo E

1 jul 2010 kl. 12:57

Det var underligt för de tidiga champinjoner jag hittat har haft en mycket tydlig championjonarom.

Hur är det med knölchampinjonen?

Enligt databasen ska den dofta “svagt” av mandel - kanske torkan minimerat doften?

0

Karl S

1 jul 2010 kl. 17:34

Det troliga är väl ändå en torr vanlig snöbollare, men om skivorna är kritvita och inte ändras när svampen får ligga och mogna till sig, kan det vara champinjonfjällskivling, Leucoagaricus.  Den senare har ganska svag lukt.  Jag tycker ändå den är lite väl knubbig för den senare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone