mitt sista svampinlägg idag;) troligtvis;)
hittade denna i mina föräldrars trädgård…skivorna är vad jag kan se vita och det stämmer ju inte direkt med champinjon…ser inte ens något rosa inslag i skivorna… men annars tycker jag den ser ut som en champinjon
börjar längta till höstsäsongen… de höstliga svamparna är jag bättre på;) men har gett mig den på att bli säker på en del av de tidigare sorterna i år
champinjon?
Den har väldigt speciell uppsprucken hatt.
Doftar den champinjon?
Gissar på väg- eller parkchampinjon.
Vänta in fler svar från de stjärnprydda.
Men om den har typisk kryddig champinjondoft är det i alla fall en ätlig art.
Giftchampinjonen har inte den typiska kryddaromen och gulnar kraftigt vid skrapning.
Det troliga är väl ändå en torr vanlig snöbollare, men om skivorna är kritvita och inte ändras när svampen får ligga och mogna till sig, kan det vara champinjonfjällskivling, Leucoagaricus. Den senare har ganska svag lukt. Jag tycker ändå den är lite väl knubbig för den senare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.