Har idag hittat en svamp eller två, en liten och en stor. De satt ihop, så det samma art. Den stora har en hatt på 15-20 cm, gulvit, något fjällad (beige). I mitten är den lite strucken. foten har lite gulnad färg med en ring. Undersidan är mörk chokladfärgad. Den mindre ser ut som en champinjon i formen, sitter fortfarande ihop lite med ringen runt foten, hatten är slätare, men lte fjällig. undersidan är ljusgrå. den gulnar något vid beröring. Lukten är mild. Jag är ingen expert, men det mest lika i min bok är just champinjon. Tycker bara att det verkar vara för tidigt. Är det någon som vet? (eller tror sig veta)? mvh Maria
champinjon?????
Har aldrig hittat det förr.
Kan jag äta dem?
Vågar jag?
Tack så jättemycket att ni svarar. Jag är helt ny på denna sidan, men det är ju suveränt. Jag är inte så duktig på svampar, men älskar att leta och hitta. Vet dock för lite och vågar inte äta så många sorter. Men ni får nog se mig här fler gånger med frågor och bilder… Tack igen.
Helt klart en champinjon, men jag är tveksam till kungschampinjon.
Om den är starkt gulnande vid beröring och inte har den karaktäristiska champinjondoften ska du vara försiktig.
Doft och smak är mycket viktiga kännetecken för de ätliga champinjonerna tycker jag.
Om den inte är så stor kan det även vara ängschampinjon som är ätlig men inte så kryddig i doften som snöbolls- och kungschampinjon.
Ängschampinjoner är förhållandevis lågväxta champinjoner med mer eller mnindre fjällig hatt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.