0 345 visningar

7 svar

champinjon, redan? eller?

Maria, Skåne

6 jun 2010 kl. 16:44

Har idag hittat en svamp eller två, en liten och en stor. De satt ihop, så det samma art. Den stora har en hatt på 15-20 cm, gulvit, något fjällad (beige). I mitten är den lite strucken. foten har lite gulnad färg med en ring. Undersidan är mörk chokladfärgad. Den mindre ser ut som en champinjon i formen, sitter fortfarande ihop lite med ringen runt foten, hatten är slätare, men lte fjällig. undersidan är ljusgrå. den gulnar något vid beröring. Lukten är mild. Jag är ingen expert, men det mest lika i min bok är just champinjon. Tycker bara att det verkar vara för tidigt. Är det någon som vet? (eller tror sig veta)? mvh Maria

champinjon?????

0

Lena M

6 jun 2010 kl. 19:51

Ja nog låter det som du hittat champijoner, i mitt tycke en mkt. god svamp. Vänta så får du svar av våra experter :)

0

svampstaff

7 jun 2010 kl. 10:04

Ser nästan ut som en kungschampinjon på hatten och med den storleken?

0

Hans v E

7 jun 2010 kl. 10:12

Inget konstigt me champinjon i juni. Kan komma i maj också (i östra Svealand).

0

Maria, Skåne

7 jun 2010 kl. 10:37

Har aldrig hittat det förr.
Kan jag äta dem?
Vågar jag?
Tack så jättemycket att ni svarar. Jag är helt ny på denna sidan, men det är ju suveränt. Jag är inte så duktig på svampar, men älskar att leta och hitta. Vet dock för lite och vågar inte äta så många sorter. Men ni får nog se mig här fler gånger med frågor och bilder… Tack igen.

0

Bo E

7 jun 2010 kl. 12:19

Helt klart en champinjon, men jag är tveksam till kungschampinjon.
Om den är starkt gulnande vid beröring och inte har den karaktäristiska champinjondoften ska du vara försiktig.

Doft och smak är mycket viktiga kännetecken för de ätliga champinjonerna tycker jag.
Om den inte är så stor kan det även vara ängschampinjon som är ätlig men inte så kryddig i doften som snöbolls- och kungschampinjon.
Ängschampinjoner är förhållandevis lågväxta champinjoner med mer eller mnindre fjällig hatt.

0

Tack Bo

Maria, Skåne

7 jun 2010 kl. 17:59

Hittade en till idag. Ganska ung, med brun undersida… Luktar gott, men vet inte om den blir STARKT gulnande vid beröring. Vad kan det annars vara? Finns det några giftiga svampar som ser ut så? Tack för ditt svar

0

Irene A

7 jun 2010 kl. 18:42

Det finns giftiga champinjoner också, men de luktar inte gott, speciellt inte när man försöker laga till dem (gjorde det av misstag en gång).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone