0 429 visningar

22 svar

Tallkalle..

Stefan hbg

6 jun 2010 kl. 18:36

Får man bjuda på kanske årets första :) Stod “ivägen” på vägen till mitt fiskeställe. Döm om min förvåning….. Smakade gudomligt.

0

Stefan hbg

6 jun 2010 kl. 19:19

Ett helt gäng yrvakna Tegelsoppar har jag räknat in oxå, kanske 20 individer på samma ställe. Tidigt eller hur!??

0

Frågis??

Stefan hbg

6 jun 2010 kl. 19:34

De här växte jämte en barkad skogsstig. Fotot är en dag gammalt så ringen har “fallit ihop” var kugghjulsmönstarad från början som en snöbollschampinjon.
Någon som vet?

0

Frågis??

Lena M

6 jun 2010 kl. 19:45

Oj ! Vad kul att svamparna dyker upp nu , kanske att det blir tidigt i hela landet. Vi fick faktiskt en liten regnskur här i Gästrikland på em. men inte så det är mätbart.
Grattis till fin fångst !

0

Lena M

Stefan hbg

6 jun 2010 kl. 19:58

Tack, har bara en behaglig känsla av att det skulle kunna bli ett bra svampår här i söder efter våren som varit (har varit bedrövligt i mina trakter sista åren). Lycka till nu inför säsongen alla. Ska putsa lite på svampkorgen nu iallafall..;)

0

Stefanhbg

anithau

6 jun 2010 kl. 20:41

Jag grattar också.
Rent otroligt.

0

Stefanhbg

Totte Gbg

6 jun 2010 kl. 20:46

Oj redan på gång, det var inte dåligt :D Grattis!

0

Grethe F

6 jun 2010 kl. 20:53

Grattis Fina svampar jag ska ut efter nästa regn .Jag var tvungen att kolla vart det är och det är väl Blekinge

0

Stefan hbg

6 jun 2010 kl. 21:07

Det är i Blekinge ja. Lite märkligt att dom har haft det uslaste vädret i sverige när man kollat väderprognoserna nu i vår. Svamparna gillar väl det :)
Synd man var tvungen att åka hem..
Är ni sugna nu:),,,,

0

Robban O-Hamn

6 jun 2010 kl. 21:26

Mycket sugen blir man Stefan.

0

Frågisen

Hans v E

6 jun 2010 kl. 21:30

Den blandningen av violett och brunt och ring får mig att tänka på Stropharia albocrenulata - tårkragskivling!

0

Frågisen

Hans v E

6 jun 2010 kl. 21:30

Den blandningen av violett och brunt och ring får mig att tänka på Stropharia albocrenulata - tårkragskivling!

0

Grethe F

6 jun 2010 kl. 21:31

Ja jag kan knappast vänta

0

Birgitta D

6 jun 2010 kl. 21:37

Jippi, kan man snart börja titta efter annat än tickor och skinn. Skulle vilja lägga dom till handlingarna för ett tag. Vi i småland fick inget med av Kalleinvasionen förra året så jag längtar verkligen.

0

Hans v E

Stefan hbg

6 jun 2010 kl. 22:29

Svårt att hitta bra bilder på ditt förslag. Känns inte helt rätt efter kollat på bland annat Swefunghi. Ledsen att min information var så knapphändig.

0

Frågis??

Irene A

7 jun 2010 kl. 07:41

Det borde vara Stropharia rugosoannulata, jättekragskivling:
http://urbpan.livejournal.com/743544.html

Vad jag förstår är den utomordentligt sällsynt i Sverige, med några få gamla fynd runt Hälsingborg..

Arten är ofta odlad, och kanske är det så den har kommit till Sverige. Den beskrevs ursprungligen från USA.

0

Frågis, Stropharia

Irene A

7 jun 2010 kl. 10:52

Jag hittade den här intressanta artikeln om Stropharia rugosoannulata:

http://aem.asm.org/cgi/reprint/72/4/2982.pdf

Den beskriver artens (och antagligen hela släktets) försvarsvapen mot nematoder, något som de flesta svampar som lever på död ved verkar ha i en eller annan form, och utvecklat till ett sätt att skaffa sig extra näring.

0

Frågis??

Stefan hbg

7 jun 2010 kl. 11:49

Hej Irene.
Tror faktiskt du slog huvudet på spiken. Efter att ha googlat på jättekragskivlinen är jag helt övertygad om att det är en sådan till utseendet. Det vore ju väldigt kul isåfall. Hittade några bilder av Michael Kuo som stämmer exakt med växtsätt och växtplats. Tycker du att jag skall rapportera den till artportalen? den är ju trots allt inte bekräftad. Hittade svampen i Långasjönäs naturreservat strax norr om Karlshamn. Där fanns kanske ett trettiotal individer.

0

Frågis??

Irene A

7 jun 2010 kl. 12:08

Jag tycker absolut att du kan rapportera den. Ingen annan art har dom färgerna och den yviga ringen. Lägger du in bilder också, så kan var och en som ser dem, göra sin egen bedömning om den är rätt artbestämd eller inte.

Vem vet, det kanske är läge att hitta den igen på de gamla fyndlokalerna runt Hbg också - Jordbodalen, Olympiaskogen eller Fredriksdal (vid vattentornet)?

0

Gratulerar till fina fynd!

Bo E

7 jun 2010 kl. 12:13

Grattis till de fina sopparna!
Helt fantastiskt så här års tycker jag.
Funderade på vad din frågesvamp kunde vara och tyckte mest den liknar en kragskivling.
Var dock övertygad att du menade att det var en champinjon men då blev det genast svårt!
Nu kom ju svaren från expertisen som kunde specifisera kragskivlingen.

Svampguiden är toppen!

0

Irene

Stefan hbg

7 jun 2010 kl. 15:03

Visst är det lustigt ibland. Jag är född på Olympia och tillbringade mina första levnadsår där för att sedan tillbringa resten av min uppväxt “intill och i Jordbodalen”(Elineberg). Lite synd att man inte hade svampintresset då kanske:)
Ursäkta den här lilla nostalgitrippen men det var lätt att fara ut i den… :)
Med andra ord är det tid att återse sin ungdoms jaktmarker både lekfulla sådana och av det mer amorösa slaget(oskyldigt) för att jaga något helt annat. Tack för tipsetn, blir till att kolla imorgon…

0

Bo E

Stefan hbg

7 jun 2010 kl. 15:14

Tack så mycket.
Lite klumpigt uttryckt så klart, visste att jag sett den där ringen förut(kragskivlingar så klart) blev så klart lite väl ivrig att lägga ut mina fynd och då låg det nära till hands att jämföra med en snöbolle för att förklara utseendet. Man har blivit så bekväm med detta forum att man kanske gärna slarvar med infon i ren iver.
Som sagt visst är svampguiden toppen.

0

Marita

13 jun 2010 kl. 12:12

Hej, så kul men jag blir konfunderad för ådernätet är ju mörkt?????Gallsopp?? men den smakade gott skrev du!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone