Hej igen!
Nu har jag varit ute i skogen efter regnet och hittat lite olika sorter. Jag tror att det ena (ganska många) är vårmusseroner. Men kan jag vara säker?
Det andra tycker jag liknar grynsopp enligt min svampbok.. Vad tror ni om detta?
Tack på förhand
Du kan göra ett sporprov genom att lägga en hatt på en mörk pappersbit ngra timmar. Vårmusseroner har vitt sporpulver. Bolmörtsskivling (giftig) har rosa, mjölskivling (ätlig) också rosa. Och så kan du ta fler bilder och lägga ut här så att de blir lättare att identifiera.
Jag håller nog på att du gjort en riktig bedömning.
Men när det gäller vårmusseroner avsedda för förtäring kan man inte nog påpeka vikten av att hålla isär den från bolmörtskivling i de trakter som denna förekommer - jag är inte hemtam med skånesvamp - sporprov rekommenderas och att det är viktigt att även beakta växtsättet - vårmusseronen växer ju ofta i grupper - halvcirklar eller häxringar.
Maria, det där kan inte vara vårmusseron. Det är nog bara lite rödstick i bilden vad jag kan se, och lamellerna är OK, vita. Hatten är tydligt skär. Det ser ut som en nagelskivling (Rhodocollybia). Vilken det är måste kollas upp närmare.
Vårmusseron luktar kraftigt, mjölaktigt, den karaktären är omisskännlig. Rhodocollybia brukar lukta lite syrligt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.