0 457 visningar

10 svar

hjälp mig, nybörjare

Maria, Skåne

7 jun 2010 kl. 19:20

Hej igen!
Nu har jag varit ute i skogen efter regnet och hittat lite olika sorter. Jag tror att det ena (ganska många) är vårmusseroner. Men kan jag vara säker?
Det andra tycker jag liknar grynsopp enligt min svampbok.. Vad tror ni om detta?
Tack på förhand

0

KarlS

7 jun 2010 kl. 22:06

Dom första liknar något vårmusseron men det är långt ifrån säkert. Foten verkar lite klen och är det möjligen en skär ton på hatten?

Grynisarna har du säkert rätt bestämt.

0

Maria, Skåne

7 jun 2010 kl. 22:59

Vad kan det då vara? håller med om att foten ser lite klen ut på bilden, men många av de andra har en fot som är ganska grov upptill och sedan smalnar av lite.

0

buffy

8 jun 2010 kl. 06:54

Du kan göra ett sporprov genom att lägga en hatt på en mörk pappersbit ngra timmar. Vårmusseroner har vitt sporpulver. Bolmörtsskivling (giftig) har rosa, mjölskivling (ätlig) också rosa. Och så kan du ta fler bilder och lägga ut här så att de blir lättare att identifiera.

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2010 kl. 07:10

Det är tyvärr en rödaktig tom över en stor del av vårmusseronbilderna. Har du inte sett det, Maria? Såg de verkligen ut så?

0

mer bilder

Maria, Skåne

8 jun 2010 kl. 12:34

Här kommer fler bilder. Hoppas det syns bättre

0

Bo E

8 jun 2010 kl. 12:36

Jag håller nog på att du gjort en riktig bedömning.
Men när det gäller vårmusseroner avsedda för förtäring kan man inte nog påpeka vikten av att hålla isär den från bolmörtskivling i de trakter som denna förekommer - jag är inte hemtam med skånesvamp - sporprov rekommenderas och att det är viktigt att även beakta växtsättet - vårmusseronen växer ju ofta i grupper - halvcirklar eller häxringar.

0

ännu fler

Maria, Skåne

8 jun 2010 kl. 12:37

ännu fler

0

mer bilder

KarlS

8 jun 2010 kl. 15:55

Maria, det där kan inte vara vårmusseron.  Det är nog bara lite rödstick i bilden vad jag kan se, och lamellerna är OK, vita. Hatten är tydligt skär. Det ser ut som en nagelskivling (Rhodocollybia). Vilken det är måste kollas upp närmare.

Vårmusseron luktar kraftigt, mjölaktigt, den karaktären är omisskännlig. Rhodocollybia brukar lukta lite syrligt.

0

mer bilder

svampstaff

8 jun 2010 kl. 16:46

Tycker dom är otroligt lika bolmört?!

0

mer bilder

Bo E

8 jun 2010 kl. 17:03

Ja bolmörtskivling har jag ju aldrig sett i verkliga livet - så en varning och anmodan till sporprov kan nog vara på sin plats…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone