0 311 visningar

10 svar

Svampnyhet i Dagens Nyheter

Christer B

7 jun 2010 kl. 20:13

Dagens Nyheter har en intressant svampnyhet ute:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rart-svampfynd-i-norr-1.1117839

0

Konsulent

7 jun 2010 kl. 22:16

0

Konsulent

7 jun 2010 kl. 22:16

0

sami

7 jun 2010 kl. 23:37

Jag fattar inte. Du länkar till en sida som i sin tur länkar till artikeln på dn.

0

Kurt

8 jun 2010 kl. 05:58

Vad är det veneskapliga nmanet? Och finns det något svenskt namn? På Wikipedia finner jag: Hypsizygus tessellatus om nu det är samma art?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hon-shimeji

0

Stigfinnaren

8 jun 2010 kl. 06:42

Kurt: I denna länk får du svar på din fråga:

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com

0

gunhild Nordås

8 jun 2010 kl. 10:30

Det är intressant att ha fått vara med i Henriks forskning (skickat in svampar från hedarna här) Det är nog en sån på min bild.

0

Bo E

8 jun 2010 kl. 12:09

Tuvskivling???

Tror att detta varit på forumet tidigare i vår - eller möjligen sent i höstas.

0

Peter, Linköping

8 jun 2010 kl. 13:00

...och den jag skickade in var en vanlig bonnamörk tuvskivling…

0

Kurt

9 jun 2010 kl. 18:27

Varför är den då så svår att identifiera? Hur identifieras de som skickats in?

0

Irene A

9 jun 2010 kl. 19:19

De tuvskivlingar som har skickats in har genomgått DNA-analys. Det innebär inte att de automatiskt identifieras, eftersom det råder stor osäkerhet om vilka arter/former som ska heta vad.

Däremot har det gått att visa att de bildar tydligt skilda grupper från olika miljöer.
Formen från våra nordliga tallskogar visade sig alltså bilda en egen grupp tillsammans med den japanska Lyophyllum shimeji, och tillräckligt nära för att kunna räknas som samma art.

Våra övriga mörka tuvskivlingar återfanns i två andra distinkta grupper. Hur många arter de nu blir och vad de ska heta är väl fortfarande ett frågetecken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone