0 1847 visningar

12 svar

Vad är det?

Jan A, Uppsala

7 jun 2010 kl. 20:53

I rätt så mycket, drygt ettårig flis som blivit kvar efter borttransporten förra sommaren, växte dessa prydliga, rutspruckna saker vid vägkanten.

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2010 kl. 20:55

Fler bilder…

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2010 kl. 20:57

Fick allra först för mig att det kunde vara en vitsprödingkoloni, modell större, men den tydliga, om också förgängliga ringen!! Det finns några Agrocybe-arter med ”liknande” utseende, ffa vedvampen ’tuvad åkerskivling’ som dock borde vara ännu något större – och kanske några till… För det kan väl inte vara den vanliga, tidiga, som växer så här? Är det någon som vet?

0

svampstaff

7 jun 2010 kl. 21:22

Kanske vit åkerskivling?

0

Birgitta D

7 jun 2010 kl. 21:33

inte spröd i alla fall.

0

Birgitta D

7 jun 2010 kl. 21:34

menar vit sprödskivling lol.

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2010 kl. 21:41

Den vita åkerskivlingen ska häcka på naken jord, och jag inbillar mig att dessa lever av/på flis…

0

Irene A

7 jun 2010 kl. 22:13

Tidig åkerskivling ligger närmast till hands, trots allt. Men det finns flera former som eventuellt är artskilda.

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2010 kl. 22:30

Tack för svaret, Irene - men - gyttret, flisen, storleken…
Har iaf sparat några, utifallatt!

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2010 kl. 08:07

Sammanfattning:
Tidig åkerskivling i ett extremt överflöd av mörad, lättsmält, småflisad blandved!

0

Tina Nordberg

8 jun 2010 kl. 08:17

Jag hittade i går svampar son såg ut som dina på bilden. Mina doftade o smakade mjöl. Kollade du doft o smak?

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2010 kl. 08:45

Givetvis Tina, funderade t.o.m. på att laga till en del av överflödet.
Mina luktar aningen bränt, iaf annu mindre gott än de smakar.
Jo, jag har provätit den tidiga tidigare - ingen läckerhet.

0

Bo E

8 jun 2010 kl. 12:17

Har hittat tidig åkerskivling i - om inte flis - så en rejäl “kompost” av gammal vass och uppmuddrat bottenslam som lagts i en prydlig hög och omgärdats med stensättning.
Men det var bara två ynka exemplar - i övrigt identiska med de som du visar på bild.
Fyndet gjordes för ca tre veckor sedan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone