Idag tog jag med en lupp på löprundan medan yngsta sonen tränade fotboll. Det lönade sig, ett nytt fynd av Proliferodiscus tricolor! Fågelvägen ca 1,5 mil från det förra fyndet. Men den här gången på en riktigt grov ek och längre ned mot basen. Eken stod i en gammal ängs/betesmark som idag tyvärr är planterad med gran, än så länge bara är någon meter hög men usch vad tråkigt det kommer att bli om några år.
Har också lyckats hitta Proliferodiscus tricolor nu, men helt oväntat. Jag hade lämnat några belägg mest bestående av pyrenomyceter till Sven-Åke Hanson för länge sedan. Det var sånt som råkat följa med när jag tagit lavbelägg vid en inventering på kyrkogårdar.
Fick besked att den arten fanns med i ett belägg från en grov ek.
Nu blir jag nog tvungen att åka dit någon dag och se om den går att återfinna. Skulle vara kul att få se den på plats.
Tycks vara ganska få fynd i Europa.
KUL! Var i landet gjordes fyndet? Jag tror inte den är så ovanlig, bara svår att hitta. Grova levande ekar är ju inte precis någonting som mykologer närskådar med lupp. Men lichenologer borde hålla utkik efter den.
Lägg gärna in obsen i Artportalen!
Lav eller skål?
Idag tog jag en 50-meters utflykt (i lördags blev det en hel timme i lunden, rapport kanske kommer nån gång) till valnötsträden – det var för mycket snö för att uppsöka flädern ytterligare en bit bort i trdg. När jag kom in och tittade på bilderna var det bara att gå tillbaka en gång till - och sen en gång till. Valnötsträden, Juglans mandshurica, hade vi med oss hit som ettåringar 1974. Ingen imponerande ålder, grovlek m.m. således.
Skålarna – eller vad det är – cirka mm-stora och rätt snygga, i knappt tvåmeterhöjd på ett grönt, algliknande lager på sydsidan…
Bilderna tagna i blindo och ”oskärpo” – solskenet gjorde att jag inte såg något alls på ”kameraskärmen”…
Gjorde idag återbesök till trädet där jag tidigare tagit lavbelägg och Proliferodiscus tricolor råkat följa med.
Vi var två som letade på trädet, men det tog ändå en kvart innan jag hittade den första skålen i en barkspringa. Till slut blev det 10 små blåaktiga skålar. De satt ca 1,3- 1,5 m högt, och i syd-sydväst riktning, samtliga inne i ekens barkspringor och i flera fall lite halvgömda under någon bladlavs bålkant. Det var i alla fall kul att de gick att hitta och få se dem “live”. Mycket vackra när man ser dem i bra lupp och med bra ljus.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.