0 693 visningar

11 svar

Blekskål

Lena M

8 jun 2010 kl. 08:49

vill jag ha det till men stor eller liten i.s.f.?

Slät insida,kornig utsida och tandad kant och 1 cm.lång fot. Svamparna växte på naken, fuktig jord i blandskog.

Kanske blekskål

0

svampstaff

8 jun 2010 kl. 16:55

Dom ser så grunda ut?
Hur små/stora är dom? sitter nåra kvar så du kan följa dom tro.

0

svampstaff

8 jun 2010 kl. 16:57

Tycker dom har för kraftiga fötter oxå, och antydan till åsar?
Kanske små pokaler?

0

Lena M

8 jun 2010 kl. 18:54

Svampstaff !
Den största var nog 2 - 2½ cm och jag har inte tid att följa upp dem förän till helgen i.s.f Vilken skål kan det annars vara, ingen som har en susning ?

Det här trodde jag var pokalmurkla, växte på sidan av grusväg men det är kanske fel, känner ingen doft och jag har inte smakat på den.

Annars inte mycket ute nu, mer än mygg förståss, väntar på en riktig rotblöta.

Kanske pokalmurkla, någon skål

0

KarlS

8 jun 2010 kl. 21:46

Jag tycker det ser ut som en Tarzetta, blekskål, och den andra som pokalmurkla, men vi får väl avvakta om Hans vE kan slita sig från pianojazzandet och komma med en slutlig diagnos :=D

0

Irene A

8 jun 2010 kl. 22:13

Du har så rätt, Lena.
Den tandade kanten avslöjar blekskålen. Men jag blir inte klok på vad som ska vara liten resp. stor blekskål. Vilken art man hamnar på beror helt enkelt på vems beskrivning man läser..

0

Lena M

9 jun 2010 kl. 07:37

Ja Irene, det gäller att läsa i rätt bok :).
I någon kan en svamp stå som ätlig och samma art i annan, oätlig.

0

svampstaff

9 jun 2010 kl. 21:40

Tarzetta cupularis, liten blekskål har kraftigare naggad kant, vitare insida och blir inte över 2cm har jag kommit fram till, alltså borde dina vara Tarzetta catinus, stor blekskål.Den tredje arten Tarzetta bronca verkar inte vara utrett om det är en egen art ännu.

0

Irene A

9 jun 2010 kl. 22:26

Den tredje arten som är listad för Sverige heter Tarzetta (Tazzetta) spurcata. Den ska tydligen ha lite speciella parafyser, i övrigt är den nog svår att skilja från de andra också..
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Tarzetta_spurcata.html

0

svampstaff

10 jun 2010 kl. 20:55

Nån som sett det här fenomenet?
Dom här blekskålarna “fläker” ut sig åt fel håll?
Kanske Tarzetta spurcata, men den finns ju ingen direkt info om tyvärr.

0

Irene A

10 jun 2010 kl. 22:17

Svampstaff, det var väldigt likt den danska bilden av spurcata
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Tarzetta_spurcata.html

0

svampstaff

10 jun 2010 kl. 22:21

Jo det var det jag reagerade på:)
ska följa dom, då dom växer ett stenkast hemifrån.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone