1-2 I lördax hittade jag en fin champinjon - tyvärr visade den sig helt genomborrad av maskhål, men det syntes inte på utsidan.
Den hade tydliga sprickbildningar i hatthuden - ej fjällig.
Doftade god aromatisk kryddig champinjondoft.
Växtplats - klippt gräsmatta i större park i närheten av buskage.
Jag och fotografen hade delade meningar om vilken champinjon det är - vad tror ni på guiden?
3. Okänd skivling i strandkant av vassmylla under al.
Kan det vara vårtrattskivling?
Funderade även på sommarmusseron för jag tyckte inte riktigt den såg ut som de vårtrattskivlingar jag sett - denna var större och vitare tycker jag.
Vad tror ni?
foto: Jan Nirving
Strandängschampinjon kanske det kan vara, men den anges i viss litteratur som oangenäm i doft och smak. Denna hade en typisk läcker champinjondoft, jag tror mest på vägchampinjon (agaricus bitorquis).
Sommarmusseron tror jag oxå på, den lär ju ha obehaglig smak men jag smakade inte på den då jag nog avfärdade den direkt som tänkbar matsvamp.
Doften var väldigt mycket “fyllig svampdoft” inte alls obehaglig men lite väl påtaglig för att vara aptitretande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.