0 339 visningar

11 svar

Vad är detta?

Thomas

9 jun 2010 kl. 17:03

Hej hittde föjlande svampar när jag var ute på en promenad och jag vart lite nyfiken var det var för svampar?

Dom växte på ett stubbe av okänt träd.

0

Bo E

9 jun 2010 kl. 17:21

Honungsskivling ser det ut som

0

"JAS" Helsingborg

9 jun 2010 kl. 17:37

Håller med Bo men det finns alltså 6 arter att välja mellan och det är inte det lättaste. Förr åt man dessa med hull och hår, även jag har ätit av dem vid flera tillfällen men numera avråder man att äta dem och det är nog helt rätt att låta bli dem.

0

Jan A, Uppsala

9 jun 2010 kl. 19:15

Föränderlig tofsskivling tycker jag.

0

Lena M

9 jun 2010 kl. 19:49

Jag vill också tro att det är föränderlig tofsskivling.

0

Thomas

9 jun 2010 kl. 21:46

Tack för svaren, själv har jag precis kommit förbi kantarell stadiet så jag är inte proffs på svampar, men jag håller nog med om att det kan likna föränderlig tofsskivling.

Finns det några bevis om motsatsen så är jag idel öra.

Tack på förhand
/Thomas

0

Hans v E

10 jun 2010 kl. 10:16

Jo visst kan man tänka sig att det är någon honungsskivling, dock ej den vanliga (Armillaria borealis), men mest tycker jag den liknar ringskräling (Tubaria confragosa).

0

Jan A, Uppsala

10 jun 2010 kl. 10:53

Har du tittat på bild 2, Hans?

0

Bo E

10 jun 2010 kl. 12:08

Vore det bara bild 2 skulle jag oxå tycka föränderlig tofsskivling.
Det är den uppochnedvända på första bilden som jag kallar typisk honungsskivling.

Är det ringskräling så har jag säkerligen tagit den för en slags honungsskivling om jag sett någon.

Finns det några argument för VARFÖR man inte ska äta honungsskivling?
Jag vet att vissa kan vara beska, men gällande de som inte är det…?

0

klas jaederfeldt

12 jun 2010 kl. 09:29

tog bort lite blåstick, var det inte så här svampen såg ut egentligen

0

Tony S

12 jun 2010 kl. 10:23

Nu blev det ju svagt grönstick istället Klas.
Men visst bör det vara föränderlig tofsskivling.

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2010 kl. 10:41

Eller såg de ut så här ;) Bilder kan som det sagts så många gånger förr vara svåra att tolka rätt men visst nog får jag lov att ändra mig och sälla mig till de som håller på Föränderlig toffskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone