En tur till Öland i förhoppning om att hitta gott om Vårmusseroner men det blev inte mycket med det:(
Men man skall väl inte klaga när första fyndet blev en hel del Föränderlig tofsskivling i en underbar miljö. Sedan ett krös på asp och så vad jag tror är en Aspticka på just asp.
Färden gick vidare från Ekerum upp till Ölands Norra udde och en avstickare till “Trollskogen”. Här i den gamla blandskogen med mycket gamla granar och tallar var förväntningarna stora på att få göra lite myxfynd men det enda som kom i min väg på 4 timmar var en lien lokal med stiftsvampar en Stemonitis men vilken vet jag ännu inte.
Efter att ha frågat flera Öläningar angående Vårmusseron så blev min slutsatts att Öläningarna inte gillar svampen och att det var för tidigt och skulle man hitta den så var det Alvarets gräsmarker som gällde. Jaha då styrde jag kosan mot södern, hamnade till slut straxt söder om Färjestaden och efter 2 timmars traskande på Alvarets så gav jag upp, inget i gräsmarkerna inget i våtmarkerna inget på de torra betesmarkerna, inte en enda jäkla svamp inte ens i kobajset!!! Men så bara 50m. från bilden, där i gräset, en stor grön häxring med HELA 6st. vårmusseroner =)
Nej, inte var det i onödan, jag hade en underbar dag med underbart väder och naturen på Öland är fantastisk. Och så fixade jag ett ställe att ha ett litet “luftkuddeland” på. Kolla länken, ett ställe jag kan rekomendera, häftigt läge, fin utsikt och mycket god mat. http://www.sandvikskvarn.se/
JAS! Har tittat på dina trollskogstallar med vad som liknar kraftiga kådflöden. Det närmaste sprängticka jag kan föreslå är sprängnings-eller skottskada ;) - eller annan mekanisk skada…
Och jag har faktiskt ett minne av att jag på 70-talet sett gamla stämplingar där. Sitter skadorna i brh? (Brh = brösthöjd = c 130 cm över mark.) Isf!
Nej Jan! Jag tror inte på mekanisk skada och de fans på flera tallar och allt från ca. 30cm och upp till 3-4m över marken. Det såg verkligen ut som om något trängt ut genom veden/barken. Harts/kådablödningen under såret var minimal och med tanke på att det är ett naturreservat så villa jag inte bryta för hårt på de utskutande sakerna men de var “stenhårda” och kändes och såg ut som de sprängtickor som jag sett tidigare på björk. Jag hittade även detta märkliga när jag lyfte på en barkbit?
Jo jag misstänkte så klart någon insekt men hade ingen aning om vilken.Tack för hjälpen angående “boet”.
Jag skall till Öland flera gånger i sommar så jag får väl ta och fråga någon av guiderna vid Trollskogen om de har någon aning om vad “sprängtickorna” kan vara.
Nu är det dags att jobba:(
JAS, kontakta Thomas Gunnarsson Mr.öland, han kan nog ge dig många fina tips, han har inventerat varje grästuva på öland och bl.a kronskål häromdan.
http://www.artportalen.se/plants/default.asp
Kunde ju vara kul att få se en riktig svamp:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.