Läste en notis hur man gör fästingmedel och jag har ingen aning om det fungerar men det kostar ju inget att prova.
En halv påse ( ingen aning om mängd ) TIMJAN kokas med 1 l vatten. Pressa i saften från 1 CITRON, låt svalna , sila och häll på sprayflaska.
I.a.f så måste det väl dofta gott :)
Vitlök funkar ju det vet jag - kanske timjan oxå avskräcker krypen men framför allt doftar det ju trevligare - då alla inte är lika förtjusta i vitlök som undertecknad.
Timjan är dessutom i mitt tycke en väldigt dryg krydda - jag fyllde två små kryddburkar för hur många år som helst sedan och det jag använt är knappt märkbart.
Nu kanske de får ett nytt användningsområde .... ha ha
Strödde timjan i skorna före söndagens utflykt i fästingrikt område. Inte ett kryp på mig!
Tuggade vitlök oxå men myggen var ändå rätt närgångna.
Fick vifta bort några stycken som passade på när jag stod still. Rör man sig är det sällan problem med dem.
Träffade även boende i trakten som klagade över fästingplågan…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.