Gick upp i Lunden för att se till svartöronen och hittade två fjälltickor - på deras stubbe. Den ena såg ut att vara ätligare. Undrar varför de inte fick behålla sitt fina, gamla namn; fjällig ticka!
På en annan lövstubbe fanns nästa två tickor, vad de nu tänker bli. En tänker iaf bli mossig.
Och i bäckravinen ner mot ån fanns fina strumptickor på gl lövved, men den stora svavelticksälgen;) visade inga nytillkomna, bara blekta fjolingar. Inga bilder på någondera.
Ja Jan “Fjällig ticka” mycket bättre och mer förståligt än fjällticka som ger mig associationer till fjällvärlden och höga berg:).
Har du käkat den någon gång? Jag har inte provat, skulle ha gjort det i fjol men då var det ont om dem här och i år har jag inte ens kollat på mina säkra ställen.
Jodå JAS, det har jag. På 40-50-60-tal skulle man ju “något” efterlikna Cortin, så då slank det ner lite av varje. Sen var det några goda år för fjällig ticka på alleträden strax efter att vi flyttat hit och då provade jag igen och tyckte fortfarande att den är den i särklass godaste tickan!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.