Det verkar vara en klibbticka..väldigt like reishi ganoderma. Tror ni även detta är en klbbticka eller en lackticka??
Någon annan föresten som är inne på att andvända svampar som tex ganoderma, sprängticka, klibbticka för hälsobruk?? själv så kokar jag en hel del te på chaga, sprängticka och det är helt underbart te.
Tack för responsen =)
Om man är intresserad av Sprängticka och vill veta mer så rekommenderar jag följande länk.
http://www.pallin.nu/pdf/Projekt_vedsvamp%20.pdf
Chaga, det som används till te, är det gulbruna marmorerade innanmätet som man hittar innanför den svarta krustan.
Man kan karva ur bitar av det med en stabil kniv eller ett stämjärn.
Mal dem till pulver eller hacka i riktigt små bitar, lägg dem i ett tefilter och brygg (eller direkt i sjudande vatten och sila efteråt).
Ju längre tid det får dra, desto bättre - har sett förslag på allt från 4 till 48 timmar. Man kan väl prova sig fram, har tänkt göra det själv i år..
Jag läste också någonstans att det är bara sprängticka på björk som är användbar - för att det egentligen är björken som förser chagan med de verksamma ämnena.
Så te på färsk björkved kanske har samma effekt?
Ja Irene A det vore intressant att få ta del av en analys över halten av antioxidanterna i björkens olika delar. Själv plockade jag under hela 70talet björklöv midsommarveckan och torkade för att ha som björklövste under året, inte jättegott men renande påstods det i örtaböckerna! Kanske fick jag i mig en massa oxidanter då oxå?
Har letat men hittar bara en massa andra intressanta saker. Har åkt på en riktigt ruggig förkylning, legat i säng i 3 dagar nu och skall krypa ner i soffan och kolla lite fotboll, det är ungefär det jag pallar just nu. Skulle nog behövt lite mer antioxidanter men mina blåbär tog slut i förra veckan och chagatet lyser med sin frånvaro. Här är en intressant länk i alla fall.
http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm
Krya på dig.
Som barn gillade jag att knapra i mig små björklövsknoppar - men förkyld var jag väl i alla fall som alla andra ungar…
Än idag tycker jag faktiskt att smaken på späd björk inte är så oäven.
Sälg ska va bra mot värk och granskott innehåller c-vitamin.
Visst är det nyttigt att va i skogen….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.