0 5600 visningar

21 svar

Lackticka (Ganoderma)

Thim

13 jun 2010 kl. 18:59

Helt säker på att detta är lackticka som vi hittade idag. Såg mycket mer men plockade bara så mycket som behövs för medicinala teer. Någon som vet exakt vilken art det är??

Mvh

Lackticka

0

Tomas K

13 jun 2010 kl. 19:34

Jag skulle säga att det är klibbticka du har plockat.

0

Jan A, Uppsala

13 jun 2010 kl. 20:00

Jag också!

0

klas jaederfeldt

13 jun 2010 kl. 20:51

ja med

0

Michael Krikorev

13 jun 2010 kl. 21:50

Instämmer med övriga, solklar klibbticka!

0

Thim

13 jun 2010 kl. 23:51

Det verkar vara en klibbticka..väldigt like reishi ganoderma. Tror ni även detta är en klbbticka eller en lackticka??

Någon annan föresten som är inne på att andvända svampar som tex ganoderma, sprängticka, klibbticka för hälsobruk?? själv så kokar jag en hel del te på chaga, sprängticka och det är helt underbart te.

Tack för responsen =)

0

"JAS" Helsingborg

13 jun 2010 kl. 23:56

Klibbticka det oxå.

0

Lill, Skellefteå

14 jun 2010 kl. 08:20

Hej Thim!
Plockar du mycket svamp eller är du nybörjare?
Bra att du tar hjälp av svampguiden. Det har hjälpt och lärt mig mycket.

0

Birgitta D

14 jun 2010 kl. 10:15

Du kan göra papper av den och färga garn.

0

Birgitta D

14 jun 2010 kl. 10:19

Jag går omkrink och kikar på en sprängticka som jag skall knycka en vacer dag. Hade tänkt färga med den men det finns ju fler sorter som ger gula fäger så undrar lite hur gör man te?

0

Bo E

14 jun 2010 kl. 12:17

Torka - mosa - sila i kokt vatten

Skulle jag tro

0

jättenyfiken

16 jun 2010 kl. 02:06

Jag skulle gärna vilja veta HUR man plockar sprängticka?!

0

Jan A, Uppsala

16 jun 2010 kl. 06:42

Kanske med dynamit…;)

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2010 kl. 08:05

Om man är intresserad av Sprängticka och vill veta mer så rekommenderar jag följande länk.

http://www.pallin.nu/pdf/Projekt_vedsvamp%20.pdf

0

Samla sprängticka

Irene A

16 jun 2010 kl. 09:17

Chaga, det som används till te, är det gulbruna marmorerade innanmätet som man hittar innanför den svarta krustan.
Man kan karva ur bitar av det med en stabil kniv eller ett stämjärn.
Mal dem till pulver eller hacka i riktigt små bitar, lägg dem i ett tefilter och brygg (eller direkt i sjudande vatten och sila efteråt).
Ju längre tid det får dra, desto bättre - har sett förslag på allt från 4 till 48 timmar. Man kan väl prova sig fram, har tänkt göra det själv i år..

Jag läste också någonstans att det är bara sprängticka på björk som är användbar - för att det egentligen är björken som förser chagan med de verksamma ämnena.
Så te på färsk björkved kanske har samma effekt?

0

Samla sprängticka

"JAS" Helsingborg

16 jun 2010 kl. 12:09

Det man vill ha i sig är antioxidanterna som är väldigt hög i chaga. Just nu undrar jag vart mitt chaga te har blivit av som jag beställde från Moskva?

0

Samla sprängticka

Irene A

16 jun 2010 kl. 12:24

Det skulle förmodligen gå lika bra med björkved då, eftersom björksaven innehåller massor med antioxidanter.. Att knapra på en björkkvist då och då kanske är rena hälsokuren?

0

Samla sprängticka

"JAS" Helsingborg

16 jun 2010 kl. 13:03

Ja Irene A det vore intressant att få ta del av en analys över halten av antioxidanterna i björkens olika delar. Själv plockade jag under hela 70talet björklöv midsommarveckan och torkade för att ha som björklövste under året, inte jättegott men renande påstods det i örtaböckerna! Kanske fick jag i mig en massa oxidanter då oxå?

0

Samla sprängticka

"JAS" Helsingborg

16 jun 2010 kl. 13:27

Har letat men hittar bara en massa andra intressanta saker. Har åkt på en riktigt ruggig förkylning, legat i säng i 3 dagar nu och skall krypa ner i soffan och kolla lite fotboll, det är ungefär det jag pallar just nu. Skulle nog behövt lite mer antioxidanter men mina blåbär tog slut i förra veckan och chagatet lyser med sin frånvaro. Här är en intressant länk i alla fall.

http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm

0

Samla sprängticka

Bo E

16 jun 2010 kl. 15:03

Krya på dig.

Som barn gillade jag att knapra i mig små björklövsknoppar - men förkyld var jag väl i alla fall som alla andra ungar…

Än idag tycker jag faktiskt att smaken på späd björk inte är så oäven.
Sälg ska va bra mot värk och granskott innehåller c-vitamin.
Visst är det nyttigt att va i skogen….

0

Samla sprängticka

Birgitta D

16 jun 2010 kl. 18:10

Håller på att läsa Kan man äta sånt av Inger Ingmansin. Mycket matnyttigt av vilda växter.

0

morgan

17 nov 2013 kl. 12:19

hej hur ska man som nybörjare se skillnad på lackticka och klibbticka?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone