Ont i magen har jag som sagt inte fått av svamp, inte ens på den tiden jag ovetandes om giftigheter åt pluggskivling (brrrr).
Undrar nu mest om det finns några gifter i honungsskivlingen som lagras i kroppen - ungefär som stenmurklans - men försvinner ev. gift genom stekning så kan jag fortsätta äta honungsskivling, tycker faktiskt riktigt fräscha späda ex. är ok att steka.
Om man är på dåligt humör så kanske det hjälper att äta något med “GARVSYRA” i :). Men allvarligt talat, är garvsyra farligt, det är ju många bär, drycker mm som innehåller just garvsyra. Jag har för mig om att garvsyra hjälper till vid orolig mage och matsmältningsproblem. Om det är av den orsaken man inte skall äta honungsskivling så skall jag äta den men jag tvivlar på att det är så det ligger till. Om det ändå är av den anledningen så blir jag lite undrande och tveksam till hur man avgör om något är ätligt eller inte!
Jag har aldrig hört att honungsskivling skulle innehålla något känt gift, förutom att det är olämpligt att äta för mycket av den på grund av garvsyran. En sökning på Wikipedia visar att “den” (det är ett 10-tal arter) anses ätlig. Man äter bara hattarna, och i ungt skick just för att de har den lägsta koncentrationen av syra.
Om någon har hört motsatsen vore det intressant att få feedback.
Klas J. skriver i sin “Svampboken”. Svampen kan orsaka illamående om den är rå eller dåligt tillagad. Om den däremot tillagas i 25-30minuter gissa jag att de flesta magar klara den. Giftet förstörs vid uppvärmning.
Men vad är det för gift för garvsyra är väl inget gift egentligen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.