0 674 visningar

13 svar

vilken svamp?

MJ

13 jun 2010 kl. 19:37

Har hittat denna svamp i höstas tyckte den var fin är den ätbar och vad heter den i så fall?

svamp

0

Jan A, Uppsala

13 jun 2010 kl. 19:58

Det är någon av honungsskivlingarna, kanske “den vanliga”. Förtäring avrådes - men du kan ju googla på ‘honungsskivling’.

0

Lennart S

13 jun 2010 kl. 22:43

Det ser ut att vara Armillaria borealis.

0

Bo E

14 jun 2010 kl. 13:06

Fortfarande undrar jag VARFÖR man avråder förtäring.

Har någon mått illa av den - har man hittat några nya tidigare okända okända gifter i den?

Jag har aldrig mått illa av den - men det har jag ju å andra sidan inte gjort av nån annan svamp heller…

0

klas jaederfeldt

14 jun 2010 kl. 13:27

någon av honungsskivlingarna (eller alla) gäller för att vara svagt giftiga, orsakar magont, men giftet förstörs av värmen vid längre tillagning

0

Bo E

14 jun 2010 kl. 13:54

Ont i magen har jag som sagt inte fått av svamp, inte ens på den tiden jag ovetandes om giftigheter åt pluggskivling (brrrr).
Undrar nu mest om det finns några gifter i honungsskivlingen som lagras i kroppen - ungefär som stenmurklans - men försvinner ev. gift genom stekning så kan jag fortsätta äta honungsskivling, tycker faktiskt riktigt fräscha späda ex. är ok att steka.

0

Karl S

14 jun 2010 kl. 14:50

Jag tycker mig ha hört nånstans att det är garvsyra i honungsskivlingarna, och för mycket av den varan lär inte vara bra.  Jag dricker mycket té så jag får se upp.

0

Bo E

14 jun 2010 kl. 15:18

Ok
Tror inte jag kommer att äta så stora mängder att garvsyran skulle vara farlig

Tack för alla tips o svar om honungsskivling!

0

"JAS" Helsingborg

14 jun 2010 kl. 22:53

Om man är på dåligt humör så kanske det hjälper att äta något med “GARVSYRA” i :). Men allvarligt talat, är garvsyra farligt, det är ju många bär, drycker mm som innehåller just garvsyra. Jag har för mig om att garvsyra hjälper till vid orolig mage och matsmältningsproblem. Om det är av den orsaken man inte skall äta honungsskivling så skall jag äta den men jag tvivlar på att det är så det ligger till. Om det ändå är av den anledningen så blir jag lite undrande och tveksam till hur man avgör om något är ätligt eller inte!

0

Karl S

15 jun 2010 kl. 18:04

Jag har aldrig hört att honungsskivling skulle innehålla något känt gift, förutom att det är olämpligt att äta för mycket av den på grund av garvsyran. En sökning på Wikipedia visar att “den” (det är ett 10-tal arter)  anses ätlig. Man äter bara hattarna, och i ungt skick just för att de har den lägsta koncentrationen av syra.

Om någon har hört motsatsen vore det intressant att få feedback.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2010 kl. 19:36

Vad har “svampboksförfattarna” att säga om detta, de borde väl ha saken klart för sig?

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2010 kl. 19:42

Klas J. skriver i sin “Svampboken”. Svampen kan orsaka illamående om den är rå eller dåligt tillagad. Om den däremot tillagas i 25-30minuter gissa jag att de flesta magar klara den. Giftet förstörs vid uppvärmning.

Men vad är det för gift för garvsyra är väl inget gift egentligen?

0

Yvsan

15 jun 2010 kl. 20:21

När jag var ungefär 14 år så vet jag att vi plockade ganska mycket av just honungsskivling och tillagade. Vad jag minns var den väldigt god och ingen av oss fick några magbesvär.
Idag vet jag inte varför man avråder från den…

0

Ss

21 feb 2016 kl. 10:34

Kan man inte frysa den? Funkar på slånbär…om det är med anledning av garvsyra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone