Strax före dagens åskregnväder tog jag en liten lundtur för att titta till växtligheten, först de gamla svartöronen på liggande, fälld almstam. De ser ut att vara perenna…
Och en av de okända tickorna på bild 1:2 i ”Kvällspromenad” hade blivit betydligt vackrare efter regnet.
Den som känner till någon berberisbuske, Berberis vulgaris, kan ju kolla den. Det verkar vara ett ovanligt bra svartrostår;)
(Och Hans, hur har det gått med din rost på Euphorbia?)
En del om svartrost kan läsas här:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/svartrostpucciniagraminis.1705.html
Som väl är har utrotningslagen upphävts!
Jag misstänker att det är ett bra rostsvampsår, inte bara svartrostår. Kylig, fuktig vår är väl gynnsamt för de flesta?
Berberisbuskar påminner mig om när jag var barn, för sådana var planterade överallt i bostadsområdet, och jag kom underfund om att bladen var jättegoda att tugga på, ungefär som harsyra (minns däremot inte hur bären smakade).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.