0 1865 visningar

10 svar

Inte svamp, men däremot en äcklig insekt. Hjälp mig?

Dotter till honom

13 jun 2010 kl. 23:24

För kanske 3 veckor sedan fick jag uppleva något av det mest obehagliga ting jag någonsin upplevt. Det var natt, klockan var kanske 00.00-01.00. Fönstret på toaletten var öppet och lampan var tänd. Toalettdörren var öppen och jag stod precis utanför toaletten framför en spegel. Helt plötsligt hör jag ett himla mörkt surrande…nästan brummande. I spegeln såg jag att det var ett HISKELIGT stort flygfä! Min första reaktion var” Stor äcklig insekt,,stänga dörren!” Tänkt och gjort, jag stängde dörren. Ungefär en timme senare gick jag in på toaletten för att se om den var kvar. Inne på toaletten kunde jag inte höra eller se något. “Inget mer med det då” tänkte jag och började borsta mina tänder inför natten. Men när jag skulle spotta ut tandkrämsskummet i handfatet ser jag, roligt nog, att detta flygfä sitter fast i silen i handfatet, baken var på översidan och själva kroppen var på undersidan (typ i röret). Nu kunde jag alltså ta en närmare titt på insekten.
1. GIGANTSIK
2. ett par vingar (kan ha varit två par)
3. sex orange-bruna ben utan några somhelst mönster
4. En lång rand på baken som följde dess ovala form (alltså inte randig som på vanliga getingar eller som på en bålgeting)
5. Svart bak
Tyvärr hann jag inte fotografera denna insekt för att jag fick sådan panik, jag ville ju hjälpa den stackaren. Känner du igen beskrivningen? eller… tror du att du något så när vet vad jag menar, var snäll och hjälp mig med detta då, för jag har gått och tänkt på denna insekt i nästan en månad. Tack på förhand!

0

Dotter till honom

13 jun 2010 kl. 23:28

Tillägg!
Uppskattat var insekten kanske 6-7 kanske tillochmed 8 cm lång (8 cm betvivlar jag starkt, men är osäker)

0

Frida T

14 jun 2010 kl. 06:51

Jag förstår ingenting av din beskrivning ;)  Vad för slags insekt var den mest lik? Fjäril, skalbagge, fluga, trollslända???? Det finns många stora insekter att välja på.

0

"JAS" Helsingborg

14 jun 2010 kl. 07:19

Med tanke på klockslaget så lutar jag åt någon nattfjäril/svärmare men vilken?

0

Dotter till honom

14 jun 2010 kl. 12:34

Alltså... jag vet verkligen inte vad för slags flyginsekt det var. Det är därför jag bara har skrivit “flygfä”. Den såg ut att vara för stor för att vara en fluga (men finns det någon gränsstorlek på flugor?), den såg inte heller ut att vara i närheten av en fjäril (varken fjärilskropp eller fjärilsvingar, men vad vet jag?)... svärmare vet jag inte ens vad det är. Jag är inte så insatt i insekterna precis.

0

Johnny

14 jun 2010 kl. 12:57

Kan det varit en Gul hornstekel, de kan upplevas som rejält stora.

http://www.sef.nu/landskapsinsekter/gigas.htm

0

Bo E

14 jun 2010 kl. 12:58

svärmare är nattflygande fjärilar - ofta i grå eller mörka färger med relativt kraftig kropp jämfört med dagfjärilarna.

Jag tycker din beskrivning mer liknar en slända
De är stora och kan nog se rätt oträcka ut om man får in dem

Men de är vackra ute i naturen

0

Bo E

14 jun 2010 kl. 13:00

Johnnys förslag kanske är rätt?

0

Frida T

14 jun 2010 kl. 17:56

Kan du säga om den hade någon färg på vingarna? Eller var dom “flugliknande” ?

0

Daniel Persson

14 jun 2010 kl. 23:41

Känns väl inte som din beskrivning stämmer helt, men ollonborrar kan ju bli ganska stora (dock inte 8 cm…)

http://www.hallandsbotan.org/images/0906/Ollonborre_JL.jpg

0

Dotter till honom

Elisabeth

16 jun 2010 kl. 00:05

Hej!

Här kommmer en bra länk om man vill lära sig mer om insekter och småkryp.
Jag har försökt lista ut vad du sett men kan inte komma på det!

Mvh Elisabeth

http://www.entomologi.se/index.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone