0 482 visningar

3 svar

Föränderlig tofsskivling?

Mattias T

14 jun 2010 kl. 21:45

Hej på er.

Jag har hittills aldrig plockat Föränderlig tofsskivling för att äta, men tycker det är spännande och skulle vilja lära mig mer så att jag blir säker på den.

Här är två bilder på något knippe som jag plockade i dag. Jag inbillar mig som sagt att det är ovan nämnda svamp (växte på ett dött lövträd), men skulle bli jätteglad om någon hade kunnat komma med några bra tips och synpunkter på hur jag skall bli säker på den.

Jag är för mycket av en nybörjare (ännu) för att jag skall ge mig ut och plocka denna som matsvamp, men det är som sagt kul att lära sig mer.

Artbestämningshjälp, stubbskivling

0

Lill, Skellefteå

15 jun 2010 kl. 07:42

Kan inte svära på att det där är föränderlig tofsskivling. De ser dessutom lite för gamla ut. Svamp är färskvara.
Föränderlig tofsskivling är väl inte direkt någon nybörjarsvamp.
Om du är nybörjare så kan jag rekomendera en svampkurs. Man ska ALDRIG äta en svamp om man inte är 100% säker.
Som nybörjarsvampar är väl soppar och kantareller bra.
Lycka till! Hoppas du får en trevlig säsong i svampskogen med många trevliga smakupplevelser!

0

Bo E

15 jun 2010 kl. 11:47

Håller med Lill att dessa ser lite torra och oaptitliga ut även OM det är föränderlig tofsskivling.
Unga fräscha ex. är ju alltid läckrast vilka arter det än handlar om och det finns väldigt få matsvampar som är smakliga när de blivit såpass ålderstigna.

Av bilderna TROR jag det är rätt art du hittat men man skulle behöva veta mer om t ex. var och hur den växte.

Gyttrad på gamla stubbar av lövträd - ofta björk - är växtsättet för de föränderliga.

0

Jan A, Uppsala

16 jun 2010 kl. 09:12

Det är sannolikt föränderlig tofsskivling du hittat, men i rätt dåligt skick. Läs mer om svampen här http://svampklubben.org/okt2004.html
och sök på Svampguidens forum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone