0 482 visningar

3 svar

Föränderlig tofsskivling?

Mattias T

14 jun 2010 kl. 21:45

Hej på er.

Jag har hittills aldrig plockat Föränderlig tofsskivling för att äta, men tycker det är spännande och skulle vilja lära mig mer så att jag blir säker på den.

Här är två bilder på något knippe som jag plockade i dag. Jag inbillar mig som sagt att det är ovan nämnda svamp (växte på ett dött lövträd), men skulle bli jätteglad om någon hade kunnat komma med några bra tips och synpunkter på hur jag skall bli säker på den.

Jag är för mycket av en nybörjare (ännu) för att jag skall ge mig ut och plocka denna som matsvamp, men det är som sagt kul att lära sig mer.

Artbestämningshjälp, stubbskivling

0

Lill, Skellefteå

15 jun 2010 kl. 07:42

Kan inte svära på att det där är föränderlig tofsskivling. De ser dessutom lite för gamla ut. Svamp är färskvara.
Föränderlig tofsskivling är väl inte direkt någon nybörjarsvamp.
Om du är nybörjare så kan jag rekomendera en svampkurs. Man ska ALDRIG äta en svamp om man inte är 100% säker.
Som nybörjarsvampar är väl soppar och kantareller bra.
Lycka till! Hoppas du får en trevlig säsong i svampskogen med många trevliga smakupplevelser!

0

Bo E

15 jun 2010 kl. 11:47

Håller med Lill att dessa ser lite torra och oaptitliga ut även OM det är föränderlig tofsskivling.
Unga fräscha ex. är ju alltid läckrast vilka arter det än handlar om och det finns väldigt få matsvampar som är smakliga när de blivit såpass ålderstigna.

Av bilderna TROR jag det är rätt art du hittat men man skulle behöva veta mer om t ex. var och hur den växte.

Gyttrad på gamla stubbar av lövträd - ofta björk - är växtsättet för de föränderliga.

0

Jan A, Uppsala

16 jun 2010 kl. 09:12

Det är sannolikt föränderlig tofsskivling du hittat, men i rätt dåligt skick. Läs mer om svampen här http://svampklubben.org/okt2004.html
och sök på Svampguidens forum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan