0 285 visningar

7 svar

På tallstam

Lena M

15 jun 2010 kl. 07:09

Kan det vara bikaksvamp, men den skall ju gå i rosa ?
Tyvärr är närbilden dålig men längst upp till höger ser man hur den ser ut.
Tacksam om någon kan reda ut det åt mig !

Kanske bikaksvamp

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2010 kl. 07:51

Har du möjlighet att återvända idag, om du nu tog bilden igår? Jag tippar på men det här är inte lätt för det är rätt många “slemisar” som kan se ut såhär just innan de bildar fruktkroppar. I det här stadiet befinner de sig endast någon eller några timmar, du ser hur plasmodiet har rört sig över barken och samlat ihop sig för att bilda fruktkroppar. Ja vad tippar jag då på, jo Stifftsvamp.

0

Lena M

15 jun 2010 kl. 08:07

Jo då, det är inte långt hemifrån, men först efter lunchen har jag tid , jag hoppas att de inte ktypit iväg innan dess. :)

0

Lena M

15 jun 2010 kl. 15:10

Vilken pärs, jag blev anfallen från alla håll, av mygg !
I.a.f såg de ut så här vid 13.30 tiden,alltså 15 timmar emellan bilderna. Stiftsvamp eller hur ?

Såg en liknande ansamling uppe på en stubbe men den bilden blev också dålig, förmodligen samma art, eller ?

kanske stiftsvamp

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2010 kl. 22:44

Ja, vad bra att jag inte var ute och seglade angående stiftsvampen:)
På det andra som du har hittad skulle jag nog tippa på Trollsmör, ljus varianten, du får väl kolla upp den oxå och ta mygghatten på då:)

0

"JAS" Helsingborg

17 jun 2010 kl. 23:35

Har du kollat upp vad det blev av den Lena ? Vore intressant att få veta.

0

Lena M

18 jun 2010 kl. 07:51

Nej Jas, jag var borta hela dagen efter och nu är det försent förmodar jag, dessutom regnar det ( bra för svampen :) ) men också för myggen som är ett riktigt gissel i år.

0

"JAS" Helsingborg

19 jun 2010 kl. 00:08

Nja, om det VAR trollsmör så finns det säkert synliga rester kvar ännu. Jag köpte mig en myggjacka med huva häromdagen, nej förresten jag köpte 3st de kostade bara 40:- på Ö&B:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone