0 519 visningar

18 svar

Dagens tveksamheter?

svampstaff

16 jun 2010 kl. 20:40

Först ett par vita med bok, ingen speciell lukt tyckte jag?
Bild 2-3 växte i en boklåga?

0

svampstaff

16 jun 2010 kl. 20:42

Nästa blev lite tokigt ljus på, men gråaktiga hattar via skivor, växer med krusbär och alm/bok?

0

svampstaff

16 jun 2010 kl. 20:43

Stora sprödingar jag trodde var vitspröding förra året, men dom är hygrofana och ca.15cm breda och lika höga intill almved?

0

svampstaff

16 jun 2010 kl. 20:45

Nästa två växer intill alm, kanske vitspröding på ettan?

0

svampstaff

16 jun 2010 kl. 20:47

Jag har funderat på varför plattickorna på bok inte har galler?
bild2 färsk stubbdyna.
Och igelkotten gillar blöt fransbröd:)

0

svampstaff

16 jun 2010 kl. 20:51

Parasitbomben kom inte med?

0

Irene A

16 jun 2010 kl. 22:03

Första serien, bild 2-3 är intressant, skulle kunna vara Bolbitius aleuriatus (eller möjligen någon Pluteus? Så här på bild är det svårt att avgöra..

Andra serien liknar strecknagelskivlingar, fast ovanligt små.

Tredje serien, någon spröding, ja.

Fjärde serien, samma spröding och samma strecknagelskivling..

0

"JAS" Helsingborg

16 jun 2010 kl. 23:34

Här i mina trakter har plattickorna som växer på bok galler.
Fast i dina trakter kanske de lever mer frisläppta:)

0

svampstaff

17 jun 2010 kl. 10:08

Haha ja här lever dom fritt:)
Eller tänk om det är sydlig platticka? den kanske inte dom där flugorna gillar? vem vet.
Sköldskivling tänkte jag först irené men dom brukar vara bredare och känsliga att ta i typ.

0

svampstaff

17 jun 2010 kl. 10:15

Bolbitius reticulatus, hinnskivling verkar ganska likt, och inte så ovanlig i östergötland vad jag kan läsa mig till, tack för tipset Irené.

0

Bo E

17 jun 2010 kl. 11:46

Ursäkta min okunnighet, men vad menar ni med “galler”?
Så här ser plattickorna ut i Närke….
Med eller utan galler?

foto: Jan Nirving

0

NadaL, Umeå

17 jun 2010 kl. 12:42

Så har ser plattickorna när de har gallbildningar i hymeniet orsakade av en fluga:)

0

Bo E

17 jun 2010 kl. 13:18

OK!

Tack Nadal!

Då förstår jag.
Gallbildningar och galler är inte ord jag normalt kopplar i hjärnbarken.

Men…nej ...då har jag inte sett sådana plattickor - eller i varje fall inte lagt märke till dessa gallbildningar.

0

Karl S

17 jun 2010 kl. 17:35

Jag tror alla dina sprödingar är den vita.  En möjlighet på bild 2-3 kan vara Pluteus salicinus, den kan växa på bok. Dom små “strecknaglingarna” verkar, som Irene sagt, intressanta.  Någon kanske kommer på något.

0

svampstaff

17 jun 2010 kl. 19:35

Så Bolbitius reticulatus, hinnskivling känns inte bra då på bild2-3 Karl?

0

svampstaff

17 jun 2010 kl. 22:45

Hm? Plockade fram en gammal bild från ifjol 30/7 sturefors på blågrå skölding jag fann på murken ek, har hittat dom 2ggr. och alltid växandes ensamma?
Fast den är ju onekligen ganska lik oxå?

0

Hans v E

18 jun 2010 kl. 12:58

1:3 stämmer med min erfarenhet av hinnskivling. Den har även kallats nätådrig guldskivling och förts till släktet Pluteolus (den liknar ju en Pluteus!)

1:2 stämmer med min erfarenhet av blågrå skölding även om den oftast inte är så vit.

0

Karl S

18 jun 2010 kl. 20:59

Svampstaff, jag sa bara att sköldingen är en möjlighet,  Jag har hittat nästan vita ex, särskilt i torka och ålder.

Enligt vad jag minns har jag alltid hittat B. reticulatus på marken, precis som B. titubans, eventuellt på vedrester, men aldrig på grenar, som är typickt för sköldingen.  Det var därför jag tyckte att hinnskivling inte riktigt stämde.
Karl

0

svampstaff

18 jun 2010 kl. 21:17

Nä dom här växte i stammen på liggande grov bok, men tack för förslagen, ska jäföra med blågrå vad det lider om jag hittar nån igen:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone