0 585 visningar

15 svar

Vilken?

svampstaff

17 jun 2010 kl. 15:50

trodde först på liten mönjeskål i en liten grusgrop, men ser nu i datorn att dom verkar sakna hår helt?

0

"JAS" Helsingborg

17 jun 2010 kl. 23:30

Skall mönjeskålen ha hår? Jag tycker annars att det liknar en hårlös ögonskål. Men jag är inte så hemma på dessa. Hans V E. har säkert ett bra svar:)
Jag börjar få abstinens, jag kommer inte ut i skogen, först influensa som bara den sedan har jobbet börjat på allvar idag så nu blir det väl inget förrän efter midsommar:(

0

svampstaff

17 jun 2010 kl. 23:39

Liten mönjeskål har små hår i kanten, men det lutar väl åt vanlig mönjeskål?
Kommer inte på nåt annat i den biotopen.
Såg förresten en skål i en av dina trådar från .09 du inte fått svar på, som helt säker är en tazzetta, liten blekskål.
du piggar väl på dig snart och det är en så länge ganska magert i markerna, om man inte letar specifika saker förståss)

0

svampstaff

18 jun 2010 kl. 02:20

0

Lena M

18 jun 2010 kl. 07:56

Jag tycker att den liknar ögonskål men den har inga hår förståss så då är det kanske mönjeskål ?
Du svampstaff kanske vet vad jag såg för ljus skål i början av veckan, den ser kornig ut på utsidan och har slät insida ?

ljus skålsvamp

0

svampstaff

18 jun 2010 kl. 12:02

Nä jag vet inget:)
Men det där ser ut som nån av Tazzettorna tycker jag.

0

Hans v E

18 jun 2010 kl. 12:37

Jag tänkte också säga mönjeskål men har den inte lite outvecklade hår?
Den vita skulle kunna vara Peziza proteana om sporsäckarnas topp blir blå med jod.

0

svampstaff

18 jun 2010 kl. 18:22

Ser inga hår alls, tog en nämre bild idag.

0

Irene A

18 jun 2010 kl. 18:32

Håller med, de där ser ut att bli vanliga mönjeskålar, bara lite små än.

0

"JAS" Helsingborg

18 jun 2010 kl. 21:37

Bra, tack svampstaff. Jodå jag håller på att rycka upp mig men nu har jag inte tid för skogen och här har det kommit 75-80mm senaste veckan så skogen är säkert full av svampar och nu så är det mest jobbet som gäller, jobbar hela helgen och sedan blir det jobb i Västervik fram tills den 29, sedan blir det ett par dar i skogen:)

0

Hans v E

18 jun 2010 kl. 22:52

OK. Det är väl inga hår då.

Ingen som reagerar på mitt Peziza proteana -förslag?

0

svampstaff

19 jun 2010 kl. 10:11

Önskar jag kunde reagera, men kan för lite än:(
Dom här ger mig huvudbry Hans, först trodde jag blek pokalmurkla, sen var jag övertygad att det var blekskålar, men tog en titt igår igen och nåt stämmer inte, dom är snäckformade, fransade kanter och har kraftiga fötter, ljusgrå?

0

proteana

Irene A

19 jun 2010 kl. 11:13

Kanske en ung proteana - förbisedd art? Tjockköttig och halvgenomskinligt hymenium stämmer iofs. Utväxta exemplar ska tydligen bli ordentligt utbredda och oregelbundna med vågiga “lober”. Har du hittat några sådana, Hans?

0

proteana

Hans v E

19 jun 2010 kl. 12:12

Jag har tre fynd av vita Pezizor. Jag kallar dem P. proteana i brist på bättre vetande.

0

svampstaff

Hans v E

19 jun 2010 kl. 12:15

Din senaste bild tycker jag föreställer Tarzetta (är det riktigt att släktet ska heta Tazzetta?) catinus. Den kan ha lite ribbad fot upp på skålen.

0

proteana

Irene A

19 jun 2010 kl. 19:41

finns ju inte i Nordic Macromycetes (och inga andra vita Pezizor heller..), men här finns i alla fall en kanadensisk tolkning av arten, dessutom bild som man så ofta saknar på skålsvampar:
http://www.mycobank.org/MycoTaxo.aspx?Link=T&Rec=119395

Den här bilden visar hur den får en dragning åt violett med tiden:
http://www.myco-vaud.ch/gallery/smv-2009/Peziza_proteana_GB_WEB

Så om man hittar en vit skålsvamp på en brandplats, kanske man ska misstänka Peziza proteana. Mikroskopering är förstås nödvändig, och kollekter bör skickas till Riksmuseet. Där finns ju numera en person som ägnar sig åt skålsvampar (Karen Hansen).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone