Har samlat på mig d.i.v svampar som jag försökt artbestämma men jag behöver er hjälp, jag har bara gissningar att komma med.
1. Kan det vara ” sidentrådskivling ” ? Växte i blandskog, hatthuden sidenmatt, ingen doft, smak.
2.Liknar “gul kragskivling” men har ingen ring / krage på foten så jag undrar, vad är det då ?
3.Här är min gissning ” tegelröd slöjskivling “.
Få se om jag lyckats med någon av dem, men tveksamt :)
Skivlingar, ingen aning
Ettan är nog sidenglänsande, men trådskivlingar är brunsporiga och mindre. Denna bör vara en musseron (inte Tricholoma, men Melanoleuca). Den påminner mig om pärlmusseron, M. verrucipes som dock, när jag såg den, hade mörkprickig fot. Jag tror ändå att det faktiskt är den. Sällsynt!
Kragskivlingar är svartsporiga. Denna är vitsporig. Bleknagling (blek nagelskivling) eller närstående i det nygjorda släktet Rhodocollybia.
Trean kanske är fläckbitterling (fläckig bitterskivling).
(Bilderna är inte från i år antar jag?)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.