0 380 visningar

12 svar

Kremlor.

svampstaff

19 jun 2010 kl. 16:40

Har kommit om än “något” maskätna, i grustag, lite anstrykning åt rött på hatten?

0

Och...

svampstaff

19 jun 2010 kl. 16:42

GULA kantareller börjar dyka upp:)

0

Och...

svampstaff

19 jun 2010 kl. 17:29

Blev gråhårig på dom här innan jag kom på vad det var, stubbläcksvamp.

0

Och...

svampstaff

19 jun 2010 kl. 17:31

Sen känns det som gråblå skölding på ek idag?

0

Lena M

19 jun 2010 kl. 18:28

Svampstaff, glöm att du skall få svar idag för alla sitter och tittar på bröllop eller fotboll :)

Jag var ute en kort sväng på fm. och konstaterade att inga kantareller är synliga ännu men såg på två olika lokaler skålsvampar som jag är tveksam till.
Lägger ut bilder i morgon när allt återgår till det ” normala “.

0

svampstaff

19 jun 2010 kl. 18:44

Va? är det nån som gifter sig?
(skämt).
Det var vackert, tittade faktiskt.

0

Bo E

19 jun 2010 kl. 18:45

Nädå...
svamp är roligare än fotboll och bröllop (om det möjligen inte är ens eget)

Kremlan gissar jag är någon av de skarpa med rosa ton fast det verkar som om några tycker den är mumsig ha ha

Här går regnmolnen mörka i vida cirklar runt Hjälmaren men det verkar som om vi nere på sankslätten får vänta.
Torrt i marken nästan överallt trots ett par kortare slagregn i morse och på förmiddan.
Dagens fynd bara glitterbläcksvamp tunt gammal almstubbe och tre pyttechampinjoner inne i stan på gräsmattan framför centralstation (huset bredvid är min arbetsplats)
Hoppas på regn i natt o ny strövtur i morrn.

glad helg!

0

Irene A

19 jun 2010 kl. 18:53

Typisk bleknande björkkremla.

Och den sista tror jag fortfarande är hinnskivling (d.v.s. varianten aleuriatus).
Jag ska förklara varför jag tror det: En skillnad mellan Bolbitius och Pluteus är bl.a. att arterna hos Bolbitius har klibbig hatt (så att det fastnar skräp i hattytan), hos Pluteus är den torr (i varje fall torrare).
Pluteus salicinus brukar vara gråblå i fotbasen, inte rent vit, och sporfärgen verkar vara mer brun än rosa.

0

svampstaff

19 jun 2010 kl. 20:00

Tänk att jag gissade blek björkkremla, så du tror hinnskivling på eken?
Jag hittade en sköldis på asp oxå med klibbig hatt idag:) ihop med gyttrade (aspostronmusslingar)tror jag, doftade gott.

0

svampstaff

19 jun 2010 kl. 20:17

Nåt jag reagerat på är att sköldskivlingar ofta växer allena, och har krökt fot, dom på boken var spikraka och betydligt högre?bara en reflektion.

0

svampstaff

19 jun 2010 kl. 20:45

Ska bara fråga om dom här, inte dom suddiga ögonskålarna, utan dom mikroskålarna längst ner?
Dom såg jag nu?

0

De små skålarna

Hans v E

19 jun 2010 kl. 22:27

tillhör släktet Orbilia - vaxskålar.

0

De små skålarna

svampstaff

19 jun 2010 kl. 22:43

Jaha? Kul, ännu mer att fundera på:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone