Svampstaff, glöm att du skall få svar idag för alla sitter och tittar på bröllop eller fotboll :)
Jag var ute en kort sväng på fm. och konstaterade att inga kantareller är synliga ännu men såg på två olika lokaler skålsvampar som jag är tveksam till.
Lägger ut bilder i morgon när allt återgår till det ” normala “.
Nädå...
svamp är roligare än fotboll och bröllop (om det möjligen inte är ens eget)
Kremlan gissar jag är någon av de skarpa med rosa ton fast det verkar som om några tycker den är mumsig ha ha
Här går regnmolnen mörka i vida cirklar runt Hjälmaren men det verkar som om vi nere på sankslätten får vänta.
Torrt i marken nästan överallt trots ett par kortare slagregn i morse och på förmiddan.
Dagens fynd bara glitterbläcksvamp tunt gammal almstubbe och tre pyttechampinjoner inne i stan på gräsmattan framför centralstation (huset bredvid är min arbetsplats)
Hoppas på regn i natt o ny strövtur i morrn.
glad helg!
Typisk bleknande björkkremla.
Och den sista tror jag fortfarande är hinnskivling (d.v.s. varianten aleuriatus).
Jag ska förklara varför jag tror det: En skillnad mellan Bolbitius och Pluteus är bl.a. att arterna hos Bolbitius har klibbig hatt (så att det fastnar skräp i hattytan), hos Pluteus är den torr (i varje fall torrare).
Pluteus salicinus brukar vara gråblå i fotbasen, inte rent vit, och sporfärgen verkar vara mer brun än rosa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.