Jag har funderat lite på din cortis, den var väl ganska liten (3-4 cm?) och växte i lövskog eller blandskog med mycket lövträd?
Jag tycker mig känna igen arten men kan inte sätta fingret på den. Jag tror det kan vara något i Damasceni eller Duracini, men inte C. damascenus själv, som är en stor rackare.
Har du behållit materialet?
Samtidigt:) Jo jag har ett par ex. och ett par sitter kvar, hittade ju en del fina spindlingar där förra året ungefär, tror nån var bl.a munkspindling.
Det är framförallt ek,hassel,ask,lönn,asp,björk sparsamt och enstaka barrträd.
Dom små var 4-6cm, dom stora ca 1dm höga,fot ganska grov och skruvad?
Kan skicka om du vill ha?
Svampstaff, C. telamonia var väl ett :=D eller hur? Men som sagt i tidigare trådar saknas många cortisar, speciellt inom undersläktet Telamonia i Funga N, Anledningen kan vara att de huvudsakliga författarna till det avsnittet mest känt till barrskogsarter, men det finns också många sådana som fattas. Se tex:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=154348&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=4
Betr. ditt fynd kom jag nu på var jag sett något liknande, det är en art jag kallar Cortinarius sordidus Vel., den saknas givetvis i Funga N.; se bild. Lövskog. Sporerna är 8-10,5 x 5-6. Du kan kolla dina och jämföra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.