0 365 visningar

13 svar

Den här kan jag inte....!

anithau

20 jun 2010 kl. 18:18

Hittade denna lilla plutt på en tunn kvist som tillhör ett lövträd, troligast al. Svårt att avgöra, även svår att fota.
Den är vit, jag fick en känsla av lite genomskinlighet. Kunde inte se om det fanns någon fot.
Storlek: 0,5 cm
Vet någon, blir jag glad.

0

Lena M

20 jun 2010 kl. 19:08

Det ser ut som någon slags mussling tycker jag men vilken det är frågan .

0

Jan A, Uppsala

20 jun 2010 kl. 19:12

Hittade en liknande i går, på en sälgpinne. Lite större, kanske.

0

Karl S

20 jun 2010 kl. 19:49

Jan, i ditt fall är det säkert en Crepidotus, man ser tydligt sporfärgningen. I Anitaus fall behövs bilder av undersidan och andra data.

0

Irene A

20 jun 2010 kl. 19:50

Den sista kan man i alla fall ana att den är brunsporig, alltså en Crepidotus. Anithas mussling känns inte lika självklar.

0

anithau

20 jun 2010 kl. 20:23

Tack för tipsen.
En mussling av något slag, är det så jag ska tolka det?

Tyvärr, så ramlade den av pinnen, jag har ingen chans att försöka få en bättre bild. Den var verkligen svår att fota.

0

Jan A, Uppsala

20 jun 2010 kl. 22:38

Min tyx ha otydliga, mycket bleka fjäll. C 1.5 cm, måhända mollis?
(förlåt att jag snyltar på din tråd, Anitha!)

0

anithau

21 jun 2010 kl. 06:50

Jan!
Du är i gott sällskap.

0

Inte jag heller

Macke

21 jun 2010 kl. 20:28

Bilden är för otydlig.

0

Inte jag heller

anithau

21 jun 2010 kl. 21:06

Macke!
Det var ingen nyhet!

0

Irene A

21 jun 2010 kl. 23:33

Jan, jag tror inte att din är mollis. Den arten är inte så silkestrådig, utan har en tydligt gelatinös hatthud, och på nära håll kan man se tunna ytliga fibrer som brukar vara glesa men hoptovade till små noppor.

0

Jan A, Uppsala

22 jun 2010 kl. 07:09

Tänkte inte på det Irene! - gelatinet alltså, tack. Så den får väl leva vidare som ”oärlig”, trots fjällen. Kanske gör skäl för namnet?

0

Irene A

22 jun 2010 kl. 09:38

Vet inte hur den “oärliga” fick sitt namn, kanske för att den kan förekomma på både löv- och barrved?
Ska jag gissa något namn på den här, får det bli C. variabilis, men det behöver förstås kollas i mikroskop.

0

Jan A, Uppsala

23 jun 2010 kl. 13:50

Tack Irene, det låter vettigt – variabilis ist för mollis. Har kollat ”så gott jag hunnit/kunnat”!
Också i detta fall antyder namnet en viss opålitlighet, men i ö tycks det mesta bra. Undrar bara varför finfjälligheten inte nämns, bara att den är ”verruculose” och det tycker jag inte är en helt korrekt beskrivning. (Nordic)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone