hej! såg innan att en del skrivit om älgflugor. ville bara dela med mig om denna sidan : http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/lusflugor när jag var inne på denna sidan, såg jag att det tydligen fanns betydligt mycket mer äckliga lusflugor än vad man kunnde drömma om! så för min del blir det nog ingen svamp i år, , , , tyvärr! det var iallafall mkt intressant att läsa denna sidan om lusflugor, och jag hoppas att det kommer, så att ni endast kan “klicka” på texten, då jag inte är duktig på datorer och inte vet hur man “lägger in adresser” här.
Länken fungerar! Bra med lite information om “fienden”. Igår använde jag mygghatt med bra resultat. Inga äckliga insekter i håret och vi hittade massor med svamp. Lusflugorna gillar verkligen mitt hår, förstår inte varför, men jag tycker inte om det. Blir det för många kommer nog jag också att hålla mig borta från skogen.
Jag har skulderlång, brun-grå mellerad hår. Har märkt att det blir lättare att hittar flugorna när jag stramt sätter upp håret i en hästsvans. De fanns nästan bara i hästsvansen. Efter svamprundan plockade jag med händerna och fick bort så gott som alla.
Har inte hittad nån i år (Uppsala).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.